Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

S/V Dar Młodzieży, 1981 / Polska

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Żaglowce Świata / FREGATY
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pon 0:47, 03 Cze 2019    Temat postu: S/V Dar Młodzieży, 1981 / Polska

S/V Dar Młodzieży



Idea powstania Daru Młodzieży zrodziła się u ludzi rozumiejących potrzebę wymiany wysłużonego Daru Pomorza na nowy statek , który zaspokoiłby potrzebę nowoczesnego szkolenia oficerów floty.


Wodowanie Daru Młodzieży 12 listopad 1981 roku - fot.K.Kamiński

Szansa nadarzyła się gdy złożono zamówienie w Stoczni Gdańskiej im. Lenina na budowę szkolnych żaglowców dla radzieckich szkół morskich.
Żaglowiec zbudowany został w Stoczni Gdańskiej im. Lenina w roku 1981, częściowo za składki społeczne. Statek wodowano z bocznej pochylni Wydziału Montażu Kadłubów C-1 - 12 listopada 1981 roku. Głównym konstruktorem S/V Daru Młodzieży był inż. [link widoczny dla zalogowanych], młody projektant gdańskiej stoczni, żeglarz, świeżo po udziale w regatach dookoła świata. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 4 lipca 1982 r. Matką chrzestną została żona zasłużonego komendanta Daru Pomorza kpt.ż.w. Kazimierza Jurkiewicza - Helena Jurkiewicz.

Ponad 30 lat służby Daru Młodzieży na rzecz edukacji morskiej polskiej młodzieży, to historia , która łączy wszystkie oceany i kontynenty. Żaglowiec i jego załoga stworzyli wielką historię polskiei bandery. Szefowie rządów, koronowane głowy, wielcy żeglarze, tysiące miłośników białych żagli odwiedziły pokład podczas wizyt w wielu portach świata.

Do pierwszego rejsu żaglowiec wyszedł z portu w Gdyni 10 lipca 1982 roku i zawinął do niemieckiego portu Rostock, a następnie brytyjski Falmouth i start do rywalizacji w ramach The Cutty Sark Tall Ships Races. Podczas regat 27 lipca niemiecki jacht Peter von Danzig (Piotr z Gdańska) nadaje sygnał SOS. Jeden z żeglarzy uległ groźnym poparzeniom. Szalupa Daru Młodzieży podejmuje rannego i umieszcza w okrętowym szpitalu a następnie po przejęciu chorego przez śmigłowiec powraca do regat. Po przepłynięciu 770 mil morskich 29 lipca 1982 roku melduje się na mecie w Lizbonie. Dar Młodzieży debiutant w regatach został najszybszym żaglowcem w klasie „A”. W roku 1983 wziął udział w zlocie żaglowców w Japonii na Osaka World Sail , a rok później w kanadyjskim Tall Ships' Races. W latach 1987-1988 pod dowództwem kpt.ż.w. Leszka Wiktorowicza okrążył Ziemię drogą wokół przylądka Horn. Podczas 274 dni zostawił za rufą 36 352 mil morskich. W 1992 r. uświetnił 500. rocznicę odkrycia Ameryki rejsem do USA.
Łącznie do końca 2012 roku Dar Młodzieży odbył 174 podróży szkoleniowych, odwiedzając 623 porty Europy, Azji, Australii i obu Ameryk, przepłynął ponad 502 tys. Mm. Przeszkolił 15 085 studentów morskich uczelni z Gdyni i Szczecina, średnich szkół morskich oraz zagranicznych uczelni morskich, m.in. Regional Maritime University w Akrze.
Brał udział w regatach Tall Ships' Races: 1982, 1984, 1986, 1995-1996, 2001-2009.
Podczas regat Greenwich Tall Ships Festival 2014 Dar Młodzieży był najszybszym żaglowcem mimo , że warunki nie sprzyjały dużym żaglowcom. Trasę regat - od redy Falmouth do południowego cypla wyspy Wight - pokonał w 36 godzin 34 minuty i 26 sekund.


Dar Młodzieży - fot. T.Degórski

Na pokładzie Daru Młodzieży są organizowane Ogólnopolskie Rejsy Dziennikarzy (pierwsze odbyły się na innych jednostkach):
V Kopenhaga,
VI Visby (Gotlandia, Szwecja),
VII Kilonia (Niemcy),
VIII Malmö (Szwecja),
IX Ryga (Łotwa),
X Sztokholm (Szwecja),
XI Tallin(Estonia).
XII rejs odbył się w dniach 16–24 czerwca 2009 na trasie Szczecin - Petersburg - Gdynia (było to pierwsze wejście Daru Młodzieży do Sankt Petersburga po przywróceniu jego historycznej nazwy; wcześniej był w Leningradzie), a celem rejsu XIV była ponownie Kopenhaga.
W maju 2012 r. dziennikarze popłynęli w XV Rejs do Oslo.
W sierpniu 2013 na Darze Młodzieży popłynęła do Amsterdamu grupa polskich kardiochirurgów i kardiologów na Europejski Kongres Kardiologiczny, aby podziękować Holendrom za pomoc udzieloną polskim dzieciom z wadami serca.

Dar Młodzieży to statek pracowicie edukujący adeptów morskiej służby. Kształcący znakomitych, cenionych oficerów i kapitanów światowej floty. Sukcesywnie modernizowany, znakomicie wyposażony w najnowsze zdobycze techniki nawigacyjnej. Zapis w książeczce żeglarskiej o odbytej na żaglowcu praktyce, to znakomita rekomendacja i powód do dumy dla wszystkich wychowanków Daru Młodzieży.
Jacht został uhonorowany tytułem Ambasadora Szczecina.

Dane:

Typ statku: żaglowiec szkolny, fregata trzymasztowa
Bandera: Polska
Port macierzysty: Gdynia
Rok, miejsce i symbol budowy: 1982, Stocznia Gdańska, B95/1
Znak wywoławczy: SQL
Klasa PRS: KM 1 A 16 sp
Długość całkowita z bukszprytem: 108,815 m
Długość między pionami: 79,4 m
Szerokość na wręgach: 14,0 m
Zanurzenie: 6,6 m
Wysokość do pokładu głównego: 7,815 m
Wysokość do pokładu górnego: 10,05 m
Powierzchnia ożaglowania podstawowego: 3015 m kw.
Wysokość masztów: 49,5m; 49,5m; 46,5m
BRT: 2384,85 t
NRT: 335,37 t
Wyporność: 2946 t
Prędkość pod żaglami: największy dzienny przebieg: 264.7 Mm (średnia prędkość 11.29 węzłów),
największy przebieg na wachcie: 56.1 Mm (średnia prędkość 14.2 węzłów),
maksymalna prędkość chwilowa: 16.5 węzłów
Silnik główny: Cegielski - Sulzer typ 8 AL 20/24, 2 * 750 PS (552 kW)
Prędkość pod silnikiem: prędkość ekonomiczna: 9 węzłów
prędkość maksymalna: 12 węzłów
Załoga stała: 40 osób
Praktykanci: 136 osób

żródło:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Żaglowce Świata / FREGATY Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin