Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zeszyty 44, 48 i 52 / Elementy kotwicy

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Le Soleil Royal / Dyskusje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Sob 23:53, 11 Maj 2019    Temat postu: Zeszyty 44, 48 i 52 / Elementy kotwicy

KOTWICE

Kotwice w dotychczasowych kolekcjach zeszytowych nijak się mają do rzeczywistych kotwic żaglowców (pierwszej rangi i innych). O ile nie mam zastrzeżeń do metalowych odlewów (pewnie fachowiec dopatrzyłby się mniejszych lub większych nieścisłości), to problematyczne są drewniane poprzeczki kotwic, a właściwie ich niewłaściwe profilowanie. Niestety dotyczy to również najnowszej kolekcji Soleil Royal.

Miałem nadzieję, że chociaż w tej kolekcji instrukcja uwzględni PRAWIDŁOWE profilowanie poprzeczki kotwicy (przynajmniej zgodne z kotwicą admiralicji). Rozczarowanie przyszło bardzo szybko - już na etapie zdjęć promocyjnych:


belka bez żadnych podcięć z topornymi obejmami

Na szczęście w kolekcji będą podcięcia jednak nie do końca właściwe.

Żeby mieć punkt odniesienia jak jest poprawnie profilowana poprzeczka tzw. kotwicy admiralicji, zamieszczam ten prosty schemat:


belka zwęża się po bokach i jest podcięta od spodu

Dalsze przykłady będą w części dla waloryzujących.

Kotwice w kolekcji

Przejrzałem "starą" instrukcję, która będzie u nas - boki podcięte, ale dół już nie, do tego "toporne" blaszki okuć, notabene w tamtym okresie we Francji obejm nie stosowano.


(strzałka chyba wskazuje, że belkę trzeba unieść do góry)


[link widoczny dla zalogowanych]
Kotwica z oficjalnej budowy

Efekt końcowy wręcz karykaturalny.

[link widoczny dla zalogowanych]


Nowsza wersja kolekcji

W nowszej wersji kolekcji adept modelarstwa dostaje kotwicę już w numerze pierwszym (fajnie, potrzebna na tym etapie jak zającu dzwonek Razz , ale jest). W trzecim trawione blaszki z otworkami na gwoździowanie.



Kształt poprzeczki prawidłowy, ale brak skosów bocznych, do tego znów jakaś kombinacja z przybijaniem blaszek - na mój gust wystarczyłby szablon gwoździowania.
W blaszkach otwory jak gwoździowanie na planie Ambitieux.



Efekt końcowy znacznie lepszy od pierwszej wersji. Do ideału zabrakło ukośnych ścięć na bokach.

W blaszkach otwory jak gwoździowanie z planów kotwic Ambitieux.



Ja oczywiście polecam te ukośne ścięcia po obu bokach - kotwica nie wygląda tak topornie.

Technicznie to spiłowałbym środkowe elementy poprzeczki w kliny tak, aby boczne elementy stykały się na końcach. Boczne przed klejeniem bym namoczył, aby nie złamały się przy wyginaniu lub ściąłbym boczne elementy.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pon 20:39, 05 Paź 2020, w całości zmieniany 20 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pon 14:22, 24 Sie 2020    Temat postu: KOTWICA FRANCUSKA / WALORYZACJA

Na temat kotwic pisałem w tym wątku przeszło rok temu, szczęśliwie kolekcja doszła do tego etapu, więc odświeżam temat.

Z zeszytem 44 otrzymujemy elementy do montażu pierwszej kotwicy. Na blogu Marek w częściach 44 i 45 pokazuje jak wg instrukcji wykonać poprzeczkę w dwóch wersjach



i montaż, uczulając na poprawność montażu:
    Uwaga – częstym błędem w budowie kotwicy jest ustawienie pazurów w jednej linii z poprzeczką.
    W poprawnie zmontowanej kotwicy ramiona i pazury w stosunku do poprzeczki są usytuowane poprzecznie.


przykład błędnej poprzeczki w jednej płaszczyźnie z łapami, ponadto zamontowana odwrotnie (do góry nogami)

Cały wątek poświęcam wykazaniu nieprawidłowości poprzeczek kotwic w kolekcjach, oczywiście dla kogo instrukcja jest "biblią" zrobi sobie jak w instrukcji, ale nie może twierdzić, że skoro nie ma planów Soleil Royal to nie wiadomo jak powinny wyglądać poprzeczki, bo to wiadomo z francuskiej literatury i monografii innych jednostek z epoki.

Przykładowo kotwice La Belle (1684 r.)



WALORYZACJA

Na początku kilka materiałów dot. kotwic i przypomnę jak jest profilowana poprzeczka tzw. kotwicy admiralicji


belka podcięta od spodu i po bokach

Na schemacie widzimy również owijkę na pierścieniu oraz węzeł kotwiczny.




W rozwinięciu tematu kolejne ryciny (z innym węzłem kotwicznym) ze sposobem podwiązywania [link widoczny dla zalogowanych]:



Schemat z opisem elementów kotwicy



Rycina z książki Modelismo navale statico antico Guidalusci Vincenzo Lusci




KOTWICA FRANCUSKA

Poprzeczka kotwicy francuskiej z czasów Soleil Royal jest nieco inaczej profilowana (B), mianowicie końce ma obłe, a belka w późniejszych czasach (D, E, G) idzie po łuku. Z widoku z góry (B) również ma ukośne podcięcia na bokach jak na kotwicy admiralicji.


Rys. pana Krzysztofa Gerlacha
Kształt drewnianych poprzeczek przy typowych kotwicach epoki żagla.
A – prawie niezmienna na okrętach angielskich;
B i C – francuskie z lat 1680.;
D i E – francuskie z połowy XVIII w.;
F – hiszpańska z połowy XVIII w.;
G – najbardziej charakterystyczna dla okrętów francuskich z drugiej połowy XVIII i pierwszej połowy XIX w.


Kotwice z monografii L'Ambitieux (1692 r.)

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Kotwica z modelu La Belle Poule (1765) wyk. Bernard Frolich - tu są obejmy, ale to prawie wiek później.




Nie wykonywałem jeszcze poprzeczki francuskiej (z pewnością będę robił do modeli sekcji Ambitieux i Soleil Royal), ale zaprezentuje moje "profilowane" poprzeczki do Victory i Santisima Trinidad



świadomie, zamiast metalowych obejm zrobiłem owijki z linki

Przy montażu poprzeczki pilnujcie aby NIE ZAMONTOWAĆ jej do góry nogami Surprised co mimo poprawności profilowania zdarza się nowicjuszom Wink


niepoprawny montaż poprzeczki kotwicy


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pon 23:40, 07 Wrz 2020, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 1:47, 25 Sie 2020    Temat postu: POPRZECZKA KOTWICY

POPRZECZKA KOTWICY

Wedle wzorów i wytycznych z poprzednich postów (ścięcia na bokach i od spodu oraz zaokrąglone końce) wykonałem dwa komplety poprzeczek - jasną z olchy i ciemniejszą z orzecha amerykańskiego.



Spróbowałem też wykonać owijkę na pierścieniu (a nawet na dwóch pierścieniach).





pierwsza przymiarka

Po natrasowaniu wywierciłem otworki i jasną poprzeczkę zakołkowałem początkowo drewnianymi kołkami, a ciemną mosiężnym drutem. Jak widać mimo werniksowania drewniane kołkowanie jest prawie niewidoczne, więc je zrobiłem powtórnie, tym razem też drutem.








Drutu nie czernię, pozostawiam do naturalnej patyny.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Le Soleil Royal / Dyskusje Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin