Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

KAMBUZ / Kuchnia i piece na dawnych żaglowcach

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Budowa żaglowców
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 14:47, 27 Lis 2020    Temat postu: KAMBUZ / Kuchnia i piece na dawnych żaglowcach

Kambuz - kuchnie i piece na dawnych żaglowcach

Na dawnych żaglowcach nie mogło zabraknąć kuchni - kambuzu – gdzie były przygotowywane posiłki dla członków załogi. Pierwotnie kuchnie pokładowe umieszczano na najniższym pokładzie lub nawet w ładowni, tak by ich ciężar znajdował się jak najbliżej balastu. Później zwykle lokowano je w kasztelu dziobowym.

Kuchnie z cegieł
Na statkach z XVI wieku i z początków wieku XVII kambuz był niewielkim, prostym pomieszczeniem. Na pokładzie „Vasy” kuchnia była obudowana ścianami z cegieł, wzniesionymi na ceglanym fundamencie, na którym znajdowało się palenisko. Nad paleniskiem zawieszano kocioł do gotowania potraw. Nie było w niej ani okapu ani komina. Dym wydostawał się na zewnątrz przez otwory w pokładach.

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=50879&mode=view[/img]
piece z La Renomme by Kazek

W XVII wieku ceglaną kuchnię zwykle pokrywano konstrukcją z desek wzmacnianą belkami przybitymi skośnie na krzyż. Konstrukcja ta była niezależna od szkieletu kadłuba. Mocowano ją do pokładników za pomocą sworzni z pierścieniami. Żeby uniknąć pożaru, deski pokładu pod kuchnią i po jej bokach zabezpieczano cienką blachą żelazną, zaś od góry całość przykrywano blachą miedzianą przytwierdzaną przez sworznie mocowane do pokładników.

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=18080&mode=view[/img]
kuchnia La Belle Poule - Wojtek-Sos

W środku ceglany mur dzielił niewielkie pomieszczenie na dwie komory. W jednej znajdowało się palenisko, z kratą oraz żelaznymi prętami, na których opierano rożna do pieczenia mięsa.
Druga komora zawierała jeszcze jedno palenisko, nad którym wieszano wielki kocioł mocowany do ścian łańcuchami zawieszonymi na pierścieniach.

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=50893&mode=view[/img]
La Renomme by Kazek

Od połowy XVII wieku nad paleniskami pojawiły się okapy i kominy odprowadzające dym na zewnątrz. W jednostkach holenderskich kominy zwykle wyprowadzano pod kratownice znajdujące się na samym środku statku, natomiast w statkach angielskich i francuskich wystawały one ponad odeskowanie kasztelu dziobowego.

Kuchnie żelazne i piece
W Anglii, począwszy od połowy XVIII wieku kuchnie okrętowe z cegieł zostały zastąpione przez kuchnie żelazne, które można było wykonać na lądzie, a następnie, po przewiezieniu do stoczni, wstawić na statek jako jedną całość.



Na zdjęciach powyżej pokazano model kuchni z blachy żelaznej. Piec kuchenny był mocowany do podłogi z cegły ogniotrwałej. W dolnej części znajdowała się komora paleniskowa z drzwiczkami umożliwiającymi załadowanie drewna, a powyżej – dwa kotły do gotowania z pokrywkami. Z boku była jeszcze jedna komora, z której pobierano żar do pieczenia na grillu i na rożnie. Górna część kuchni to metalowa konstrukcja mocowana śrubami, na której szczycie umieszczano długi komin.



Na żaglowcach znajdowały się również piece sztormowe, których cechą szczególną było to, że podczas kołysania statku zawsze zachowywały położenie poziome.
Na statkach francuskich pod kasztelem dziobowym, na wysokości wręgi przedniej zawsze umieszczano piec chlebowy. Był to klasyczny piec z cegieł, taki sam, w jakim pieczono chleb na lądzie, zabudowany konstrukcją drewnianą. Na pokładzie dużych jednostek często umieszczano specjalny piec do wypieków cukierniczych zarezerwowanych dla oficerów i osób umieszczonych w lazarecie.

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=47384&mode=view[/img] [img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=47382&mode=view[/img]
piec chlebowy La Renomme - Kazek

La Belle kol. piotrasa
[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=17438&t=1[/img]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 14:48, 27 Lis 2020    Temat postu: Kominy

Kominy

Do połowy XVIII wieku kominy kuchenne o przekroju prostokątnym budowano z drewna powlekanego od środka blachą. Później coraz częściej instalowano kominy metalowe o okrągłym przekroju. Malowano je zawsze na czarno. Górny wylot kominów można było obracać, żeby odpowiednio go ustawić w zależności od kierunku wiatru.


komin HMS Victory

Ship's firehearth model, ca. 1780


[link widoczny dla zalogowanych]

Na temat kominów Tomek Aleksiński napisał:
    Niektóre kominy były obracane tak, żeby ich wylot był skierowany w kierunku przeciwnym do wiejącego w danej chwili wiatru. Inne były na stałe ufiksowane, ale te często miały u swego wylotu zamontowaną okrągłą blachę (która jednak nie zamykała szczelnie wylotu komina, bo była zamontowana w pewnym od niego odstępie), inne jeszcze nie miały owego górnego 'zagięcia', a kończyły się prosto ku górze w postaci zwykłej rury czy też czworokątnego kształtu komina.
    Innymi słowy, była wielka różnorodność rozwiązań tych kominów i nie było żadnego jednolitego 'patentu'. W owych czasach standaryzacja dopiero zaczęła raczkować.

    Co do skierowania wylotu kominu, trafiają się takie, gdzie ów wylot jest skierowany ku dziobowi (aby zapobiec wdmuchiwaniu dymu z powrotem do pieca, gdy wiatr jest od rufy), ale też są i takie, gdy ten komin jest skierowany ku rufie (?). Z tym, że często u takich kominów widzi się tę okrągłą blaszkę (nie znam jej fachowej nazwy), która wówczas zapobiega wdmuchiwaniu dymu do wewnątrz kadłuba, ale ponieważ jest ona zamontowana w pewnej odległości od krawędzi komina i jest 'szczelina' między nimi, dym może się z takiego komina wydobywać przez tę szszelinę. Taką sytuację zaobserwowałem m.in. na australijskiej replice HMB "Endeavour" oraz na amerykanskiej USF "Constitution", zdjęcie której zamieszczam tu w postaci linku. Widać tu też owo zamocowanie na drucianych prętach tej okrągłej blachy przy krawędzi komina, które pozwala regulować szerokość owej 'szczeliny'.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 14:49, 27 Lis 2020    Temat postu:

Ceglany kambuz i piec na VOC Amsterdam, 1748


ceglana kuchnia na VOC Amsterdam

Kambuz i żelazny piec na barku HMS Endeavour, 1764







Kambuz i piec na H.M.S. Victory, 1765




piec na HMS Victory


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 14:50, 27 Lis 2020    Temat postu:

Kambuz i piec na USF Constitution, 1797




Kambuz i piec na H.M.S. Warrior, 1860



piec, miedziane i żeliwne gary na HMS Warrior


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Budowa żaglowców Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin