Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Nagle, kołki - jak powinny wyglądać, jak zrobić

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Budowa żaglowców
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pon 1:11, 03 Cze 2019    Temat postu: Nagle, kołki - jak powinny wyglądać, jak zrobić

NAGLE

Bardzo często w zestawach, a co za tym idzie i kolekcjach zeszytowych zdarzają się nagle, kołki o bardzo nieproporcjonalnym wyglądzie
- dla porównania kupne toczone mosiężne nagle z odlewanymi naglami z kolekcji Santisima Trinidad - tu nagle są już jaskrawo nieproporcjonalne, wręcz brzydkie.

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=1108&t=1[/img]
z lewej kupne mosiężne i po prawej z kolekcji ST

Przyznam, że te mosiężne, toczone mają najlepsze proporcje w porównaniu z innymi kupnymi różnych wiodących producentów, które też są takie "niekształtne" i im mniejsze tym gorzej wyglądają Evil or Very Mad

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Dali napisał:
    Jak już kupić nagle to najlepsze moim zdaniem proponuje firma Amati. Na zdjęciu to po lewej 10 mm i po prawej 16 mm w środku fatalnej jakości nagle firmy OcCre


    [link widoczny dla zalogowanych]

    Obecnie w sklepie Modelnet pod byle jakim zdjęciem kryją się całkiem przyzwoite nagle firmy Amati

    [link widoczny dla zalogowanych]
    [link widoczny dla zalogowanych]
    [link widoczny dla zalogowanych]


    [link widoczny dla zalogowanych]

    Ja poszedłem na łatwiznę i kupiłem do Bounty 140 sztuk 16 mm.


    [link widoczny dla zalogowanych]

    Jeśli chodzi o nagle to rzeczywiście jest problem z kupnem dobrej jakości, jedyny sposób to wykonać je własnoręcznie, ale do tego trzeba sobie skonstruować mini tokarkę i żmudnie toczyć starając się zachować proporcje i powtarzalność.

Zmagania z toczeniem nagli możemy zobaczyć w wątkach:

» Prosta tokarka / Nagle, tralki / RomekS
[link widoczny dla zalogowanych]
» Nagle (kołki) przy użyciu wiertarki
[link widoczny dla zalogowanych]


O ile przy użyciu minitokarki jest zachowana powtarzalność i jesteśmy w stanie toczyć niemal identyczne elementy (musi być ze wzornikiem) to przy samej wiertarce (bez wzornika) ta powtarzalność jest raczej trudna do uzyskania.


przykładowy wzornik nagla z relacji Romka wycięty laserem
[link widoczny dla zalogowanych]

Jeżeli decydujemy się na wykonanie własnych nagli, to powinniśmy przede wszystkim wiedzieć jak poprawnie wyglądają i jakie mają proporcje.
Przydatne będą ilustracje z książki Historic Ship Models - Wolfram zu Mondfeld


[link widoczny dla zalogowanych]
Zdjęcie z książki Historic Ship Models - Wolfram zu Mondfeld

gdzie znajdziemy proporcje kontynentalnego nagla drewnianego z lat przed 1750, 1750-1800, 1800-1850 i metalowego z lat 1830-1880:


[link widoczny dla zalogowanych]

Na temat nagli Mateusz (mati) napisał:
    Zasada była (jest) taka, że dolna średnica nagla nie mogła być mniejsza od średnicy liny, do której przynależała. A że lin było sporo i średnic również, przyjęło się, aby trzymać nagle odpowiadające średnicy najgrubszej liny. Od tak ujednolicając to, aby wszystkie nagle na okręcie były takie same.

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=51727&mode=view[/img]

Dla przykładu przedstawię nagle z jednostek jakie widziałem i na których byłem (piszę głównie o replikach m.in. Bounty, Sztandart, Amsterdam, chociaż mam zdjęcia ze wszystkich współczesnych żaglowców na których pokładach byłem w czasie zlotów, jak i przykładów z neta) nagle były takie bardziej "do ręki", jak na zdjęciach poniżej (nierzadko używane też były jako pałki w walce wręcz).



nagle z VOC Amsterdam

Nagiel z VOC Amsterdam ma długość ok. 585 mm, górna część ok. 225 mm, ø≈ 41 mm, w najszerszym miejscu ø≈ 66 mm.


Sztandart - tu zasłaniają buchty, ale można dostrzeć kształt, o którym pisałem

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=51730[/img]
Bounty

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=51729[/img]
Batavia

Zobacz też
» Nagiel, nagielbank
[link widoczny dla zalogowanych]

___________________________________________
Temat wyodrębniony z dyskusji i przy współudziale kol. Piotra (dali)
[link widoczny dla zalogowanych]
oraz materiałów kolegów z Kogi
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pon 1:13, 03 Cze 2019, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pon 1:15, 03 Cze 2019    Temat postu:

Jak pisałem najbardziej w proporcjach odpowiadają mi nagle mosiężne



Na stronie

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]



autor postu przyjął długość nagla do pół metra i średnicę około 50 mm w rzeczywistości.
W skali będzie miał około 9-10 mm długości i 1 mm średnicy dolnej części.
I przedstawił "chałupniczą" Wink produkcję równie proprcjonalnych nagli z gruszy wg wzornika, szablonu:






I klarowanie lin na nagielbanku



Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Budowa żaglowców Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin