Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Japońska replika / San Juan Bautista

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Galeon / Historia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 0:53, 02 Maj 2019    Temat postu: Japońska replika / San Juan Bautista

[link widoczny dla zalogowanych]



W 1993 [link widoczny dla zalogowanych] został zrekonstruowany na podstawie zachowanych opisów i rysunków.
Arrow [link widoczny dla zalogowanych]



Obecnie jest częścią parku tematycznego w portowym mieście [link widoczny dla zalogowanych].



W 2011 roku, został uszkodzony wraz z obiektami przez katastrofę spowodowaną trzęsieniem ziemi
Arrow [link widoczny dla zalogowanych]



i został odbudowany w 2013 roku.

Muzeum
[link widoczny dla zalogowanych]




Makieta w Muzeum SJB. Etapy budowy galeonu.



Fotki z [link widoczny dla zalogowanych]


platforma repliki


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 0:54, 02 Maj 2019    Temat postu: Japońska replika

W zeszytach kolekcji DeA niestety nie znalazłem informacji na temat pierwowzoru naszego modelu.

Po obejrzeniu fotek japońskiej repliki [link widoczny dla zalogowanych] i [link widoczny dla zalogowanych] myślę, że można ją wyeliminować z potencjalnych pierwowzorów.

Kilka różnic: japoński SJB ma po dwie reje na masztach, brak masztu na bukszprycie, inna "galeria rufowa" i inna ornamentyka na burtach




inna ornamentyka na burtach kosza dziobowego, no i galion - łeb smoka.




galion modelu

Jedyne co się zgadza, to trzy maszty i otwarta burta Wink - dla mnie to nie wystarcza.


Model czteromasztowego galeonu.



Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 1:03, 02 Maj 2019    Temat postu:

Emilius napisał:
    Osobiście Karolu nie skreślałbym okrętu Japońskiego z listy pierwowzoru z kilku powodów.
    Okręt którego model budujemy posiada typowe cechy epoki, w której był budowany.
    Zarówno zaproponowane przez producenta ornamenty kosza dziobowego jak i kadłub
    są charakterystyczne dla początku XVII wieku. Wymieniany okręt nazwany później "Livorno"
    jest nieco odmiennej budowy i choć z powodzeniem jego przebudowa mogła nadać mu inny kształt
    (takim tropem zapewne szli modelarze włoscy). Osobiście skłaniałbym się wersji historycznej japońskiej.
    Budowa tego okrętu w Japonii ma swoje domniemywam, angielskie naleciałości w postaci Williama Adamsa,
    żeglarza i budowniczego okrętów, co więcej, dość ścisłe kontakty w kwestiach militarnych z Hiszpanią.
    Myślę, że realne jest założenie iż Anglik "maczał palce" w budowie także i tego okrętu pomijając
    budowane statki dla przyszłego shoguna Ieyasu Tokugawy. Stąd spokojnie można byłoby przyjąć
    iż elżbietańskie elementy zdobnicze projektanta modelu przypadkowo prawdopodobnie uwiarygodniają ten styl.
    Różnice pomiędzy wyglądem rekonstrukcji żaglowca w Japonii a modelem są w gruncie kosmetyczne.
    Widzę nawet przyczynę różnicy wyglądu. Po przejęciu galeonu przez Hiszpanów, jego omasztowanie i takielunek
    został unowocześniony i dostosowany do podobnych jednostek z Manili w skład której to floty wszedł ten okręt.
    Odizolowany od wiedzy Anglik mógł nadzorować budowę okrętu według jego stanu wiedzy i znajomości ówczesnych konstrukcji.
    Wymóg unowocześnienia musiał być podyktowany koniecznością dotrzymania kroku innym okrętom Hiszpańskich eskadr.
    Wydaje się to dla mnie logicznym, gdyż sam bym tak postąpił. Wzmiankowany przez wydawnictwo okres powstania okrętu
    też bardziej pasuje mi do "japońskiego wątku" gdyż potwierdza to brak zapisków o budowie takiej jednostki na ziemiach hiszpańskich.
    Oczywiście kadłub modelu łudząco przypomina po niewielkich zmianach model San Marcos oraz inne hiszpańskie galeony
    tego producenta co tłumacze posiadaniem opracowania uniwersalnego kadłuba , który po niewielkich zmianach produkcji daje nowy model.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Galeon / Historia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin