Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Miedziowanie

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Santisima Trinidad / Dyskusje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 16:46, 28 Lip 2020    Temat postu: Miedziowanie

2010-11-29

MIEDZIOWANIE

Wielu kolegów będzie się decydowało na wykonanie miedziowania (jak wiemy z historii obu jednostek, dno Santisima Trinidad zostało obite blachą w 1782 roku, a HMS Victory w 1780). Nie mamy żadnych innych danych dot. miedziowania na Santisima Trinidad, więc zapewne przydatne będą każde informacje, chociażby jak to wyglądało na HMS Victory. Na Victory zamontowano 3923 płyty miedziane o długości około 1220 mm i szerokości 360 mm każda. Płyty nakładano na dennym poszyciu kadłuba w układzie cegiełkowym, na zakładkę - płyty nachodziły na siebie.



Zdjęcia z budowy sekcji ST z błękitnego forum (płyty nie nachodzą na siebie, błędnie są na styk).
[link widoczny dla zalogowanych]

    Jak widać na fotkach imitacja gwoździowania na blaszkach jest wypukła, więc nie bardzo rozumiem niektórych rozwiązań dziurkowania wklęsłego po naklejeniu blaszek na podkład/poszycie (podglądanie nitowania z modelarstwa plastikowego-samolotowego raczej mija się z celem, ale można podpatrzeć wykonanie radełka z kółek od zegarka Wink ). Do wykonania imitacji nitowania można kupić gotowe radełka krawieckie (jeśli tylko ma odpowiedni rozstaw ząbków) lub roleczki (radełka) do grafiki warsztatowej (z rozstawem ząbków jw.)
    [link widoczny dla zalogowanych]

    "nitowadło" z jednym i dwoma kółeczkami


    czy z pięcioma


O miedziowaniu Santisima Trinidad:
[link widoczny dla zalogowanych]







Układ miedziowania z książki McGowana:


Układ miedziowania z kolekcji HMS Victory




Przykład rozmieszczenia gwoździ i układu płyt miedzianych:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Wto 16:47, 28 Lip 2020, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 16:58, 28 Lip 2020    Temat postu: MIEDZIOWANIE KADŁUBA

MIEDZIOWANIE KADŁUBA

2002.11


Tomek Aleksiński napisał:
    Miedziowanie kadłuba mojego modelu Victory robię z samoprzylepnej taśmy miedzianej z papierowym podłożem. To jest taśma z cieniutkiej folii miedzianej z rolki o szerokości 3/16 cala, czyli 4,76 mm. i długości 33 metrów. Są też i inne szerokości tej taśmy dostępne w sklepach z artykułami do witrażownictwa. Dla tego akurat modelu najbliższa szerokością była szerokość 3/16 cala, uwzględniając skale mego Victory. Taśma ta ma łatwo odklejane podłoże papierowe, po usunięciu którego druga strona ma naniesiony klej za pomocą którego można tą taśmę nakleić na szkło (w przypadku robienia witraży czy np. abażurów do lamp typu Tiffany), czy inną gładką powierzchnie - tu, kadłub drewniany dwukrotnie powleczony lakierem bezbarwnym poliuretanowym lub pokostem, inaczej płytki nie będą doń mocno przylegać .

    Dla moich celów przycinam taśmę za pomocą szybko skonstruowanego jig'u, z kawałków drewna, na odcinki o długości 1.25 cm. W takim jig'u przycinam trzy płytki za jednym razem.



    Z lewej celuloidowa koperta z opisem tej taśmy.
    W środku - pozostały odcinek z całej rolki (mniej więcej połowa oryginalnej długości)
    Obok - pojemnik od filmu 36mm z przyciętymi odcinkami. Obok niego widać kilka z nich rozrzuconych na stole (jeszcze z papierowym podłożem.
    Z prawej - jig do przycinania odcinków (można by zrobić dłuższy jig - wówczas przycinanie ich byłoby szybsze).
    Obok jig'u - nożyk / żyletka zamocowana w niebieską obudowę, do przycinania odcinków z taśmy.

    Najpierw przycinam taśmę na odpowiedniej długości kawałki, po czym naklejam ją na kadłub wg. ładnie wyrysowanego wzorca miedziowania oryginalnego okrętu w Portsmouth z książki "HMS Victory, Her Construction, Career and Restoration" autorstwa Alana McGowan'a. Zwróć uwagę na pasy płytek miedzianych biegnące wzdłuż kadłuba, ale także w mniej więcej połowie jego szerokości, owe pasy kończą się łukowato ku górze nie przy dziobie, lecz w pewnej odległości przed nim i zachodzą na te pasy wyżej nich. Na rufie użyte jest szereg tzw. stealerów, aby wypełnić wachlarzowato rozchodzącą się przestrzeń na rufie.

    [link widoczny dla zalogowanych]

    [link widoczny dla zalogowanych]

    [link widoczny dla zalogowanych]

    Nity są imitowane za pomocą tzw. pounce wheel, bo w tej skali zbudowanie odpowiedniego jig'u do wyciskania łebków nitów na płytkach, nie da się niestety zrobić. Pounce wheels można dostać w kilku rozmiarach, a nie jest to nic innego, jak aluminiowa rurka / rączka podobna do długopisu, na końcu której jest zamontowany cieńszy odcinek podobnej rurki zagięty w kąt, koniec którego ma wycięte widełki, w które jest zamontowane na ośce stalowe kółeczko z ząbkami. Patrz - poniższy skan.



    Do mego modelu Victory używałem tego mniejszego - u dołu skanu.

    Po nałożeniu odcinków na kadłub (wg. dokładnego schematu), przeciągam po każdym drewnianym końcem pałeczki (burnisher) aby płytki przylegały dokładnie i na całej swej powierzchni.

    Następnie przeciągam po ich połączeniach (zakładkach z sąsiednimi płytkami) tzw. pounce wheel (nie mam pojęcia, jak by się to urządzenie nazywało po polsku), wyciskając w miedzi dziurki kółkiem z ząbkami.

    Oczywiście w rezultacie tego wyciskania, powstają raczej dziurki niż łebki od gwoździ (wybrzuszenia), ale w tej skali to się nie rzuca w oczy. Dopiero przy bardzo bliskim analizowaniu kadłuba widać te dziurki zamiast łebków. No cóż, modelarstwo zawsze polega na wybieraniu różnych alternatyw i kompromisów, bo nie zawsze daje się super dokładnie i wiernie zrealizować dany detal, zwłaszcza gdy ten detal jest tak maleńki. Dla większych skal, można zbudować odpowiedni jig do wyciskania na płytce łebków od gwoździ, np. według techniki której używał pan Frolich przy budowie swych słynnych modeli Ale wówczas trzeba używać grubszej nieco blaszki miedzianej, bo ta moja folia byłaby zbyt cienka i po przeciągnięciu po niej tą pałeczką z twardego drewna (burnisher), owe łebki mogłyby po prostu zostać wciśnięte z powrotem w folie i zniknęłyby. Taką grubszą blaszkę miedzianą trzeba by podklejać klejem typu contact cement i wycinać z niej każdą płytkę osobno!!! Syzyfowa praca!!! Tak robi m.in pan Frolich.


--------
i słówko o pełnowymiarowych jednostkach :
    Płyty miedziane do miedziowania kadłubów zachodziły na siebie krawędziami na szerokość od 3/4 cala, do półtora cala (w skali naturalnej wielkości okrętów). Te dwa wymiary podane były w dwóch różnych książkach - półtora cala - jest podane w książce
    "The Construction and Fitting of the English Men of War 1650-1850" Petera Goodwina
    Peter Goodwin jest obecnie dyrektorem muzeum HMS "Victory" w Portsmouth, znana postać w temacie na świecie).
    Natomiast 3/4 cala jest podane w innej, nie mniej znanej książce
    "The Arming and Fitting of English Men of War 1600-1815" Briana Lavery
    (kurator w National Maritime Museum w Greenwich, k. Londynu).
    Podejrzewam, że to też zależało od wielkości okrętu - półtora cala dla okrętów większych , a 3/4 - dla mniejszych.
    Jaka była wielkość pojedynczej płyty?
    W przypadku miedziowania okrętów wojennych - długość jej była około 4 stopy , a szerokość 1 stopa i 3 cale. (1 stopa = 12 cali = 30,5 cm) Oczywiście, te wymiary trzeba by odpowiednio pomniejszyć dla danego modelu, jego skali, etc. Osobiście myślę, że w modelu chyba nie da się zakładać tych płytek jedna za drugą na szerokość mniejszą od 1 mm, co i tak byłoby zbyt dużo uwzględniając te powyżej podane 3/4 - 1 1/2 cala (z racji najczęściej używanych w zestawach skal ich modeli).

    Oto, co na temat miedziowania kadłubów pisze Peter Goodwin w swej książce
    "The Construction and Fitting of the English Man of War 1650-1850":

    "...Wówczas to zadecydowano, że pokrywanie kadłubów miedzią było jedyną metodą, która zaspakajała wymogi Floty, i metoda ta stała się powszechna w 1782. Odkryto, że miedź nie tylko zatrzymywała inwazje Toredo (świdrak), ale także zapobiegała przed porastaniem kadłubów wodorostami, pozostawiając kadłub czystszym. To redukowało częstotliwość oczyszczania kadłubów, a także powiększało szybkość żaglowców, ale istotnie dodawało wagi do całego okrętu. Każda płyta miedziana używana w żaglowcach, miała przeważnie długość 4 stopy (122 cm) i szerokość 1 stopa 3 cale (38 cm). Wymiary te były najprawdopodobniej podyktowane ograniczeniami ówczesnej techniki ... ... Płyty te przymocowywano do kadłuba tak, że ich górne i tylne krawędzie zachodziły na siebie na szerokość półtora cala (4 cm). Zazwyczaj używano 16 gwoździ żelaznych do przybicia każdej płyty... ... Podczas wcześniejszych lat tychże praktyk, pojawiał się jednak problem elektrolizy między miedzią a żelaznymi gwoździami i śrubami. Radzono sobie z tym za pomocą papieru (?), którym wyścielano kadłub przed przybiciem każdej z płyt. Ostatecznym rozwiązaniem było zastosowanie gwoździ i śrub z miedzi lub brązu, które, choć nie tak mocne jak żelazne, nie korodowały..."


    Na rys. jest info że 90 sztuk gwoździ wychodziło na bieżącą długość blachy.
    Rysunek pochodzi z książki Petera Goodwina The Construction and Fitting of the ENGLISH MAN OF WAR 1650~1850 (Chapter 10 Hull Protection str. 225)


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Wto 17:03, 28 Lip 2020, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 17:06, 28 Lip 2020    Temat postu:

2011-12-06

HMS Victory skala 1:84

Miedziane płytki

Na wykonanie miedziowania w modelu Victory potrzebne będzie 4500 płytek miedzianych o wymiarach 14,2 mm x 3,9 mm.
Na brytyjskim forum DeA jest oferta kupna w/w płytek o grubości 0,3 mm:
[link widoczny dla zalogowanych]
oraz jest zamieszczona instrukcja jak kłaść miedziane poszycie
[link widoczny dla zalogowanych]

Na forach modelarskich podane są adresy, gdzie można kupić witrażowe taśmy miedziane samoprzylepne
np. Tiffany o szerokościach 3,97 mm czy 4,36 mm, długość rolki 33 metry.
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

    Osobiście mam obiekcję, czy klej użyty w tych taśmach dobrze będzie trzymał podłoża drewnianego i czy jest trwały (tzn. po jakim czasie może się utlenić).
    Podłoże można zaimpregnować lakierami, malując i szlifując kilkakrotnie. Uzyskując gładką powierzchnię zwiększy się przylepność.

Materiały na temat miedziowania dostępne w necie:
[link widoczny dla zalogowanych] - miedziowanie Victory
[link widoczny dla zalogowanych]

Warto też poszukać informacji w dostępnej literaturze.

Zobacz też:
» [HMS Victory] Miedziowanie
[link widoczny dla zalogowanych]


PS
Kolejny przykład - początek XIX wieku - klipry herbaciane.


[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 17:09, 28 Lip 2020    Temat postu:

USS SYREN by hscx

Na Kodze kolega hscx szykuje się do miedziowania kadłuba USS Syren:
[link widoczny dla zalogowanych]
Jig do imitacji gwoździowania:

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=11203&mode=view[/img]
[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=11205&mode=view[/img]
[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=11206&mode=view.jpg[/img]
zdjęcia hscx

Konstrukcję jiga można pobrać na stronie ModelExpo
[link widoczny dla zalogowanych]

w formacie PDF
[link widoczny dla zalogowanych]


Więcej o zestawie USS SYREN
[link widoczny dla zalogowanych]


HMS Surprise
[post z 2012 r.]
/coś się zmieniło na tym portalu i obecnie nie jestem w stanie znaleźć tej relacji/

Na błękitnym forum polecam relację z miedziowania HMS Surprise z zestawu Artesania Latina
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Jig do masowej produkcji imitacji gwoździowania
/zdjęcia poznikały, ale to jest ten sam patent co przy [link widoczny dla zalogowanych]/

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=11203&mode=view[/img]
[link widoczny dla zalogowanych]

Przy wykonaniu "przydasia" trzeba zwrócić uwagę, aby wystające gwoździe miały tą samą długość i średnicę końcówek po spiłowaniu ostrza.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 17:10, 28 Lip 2020    Temat postu: Le Rivoli by Doctor Michael / 1:48

2017-04-04

Jeszcze jeden przykład "miedziowania" (model w nieco większej skali niż Victory).

French 74 - gun ship Le Rivoli by Doctor Michael. Scale 1:48
[link widoczny dla zalogowanych]
Płytki mosiężne (brass) grubości 0,3 mm.

[img]http://forum.modelsworld.ru/download/file.php?id=77654[/img]
[img]http://forum.modelsworld.ru/download/file.php?id=77652[/img]
[img]http://forum.modelsworld.ru/download/file.php?id=77645[/img]

20-działowa korweta Andromacha

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


[img]http://forum.modelsworld.ru/download/file.php?id=75330[/img]
[img]http://forum.modelsworld.ru/download/file.php?id=75335[/img]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 17:11, 28 Lip 2020    Temat postu:

2018-03-22

Kilka tematów o miedziowaniu z NRG ModelShipWorld dawniej "błękitne forum"

HMS SOPHIE by jwvolz

Jeszcze inny sposób imitowania gwoździowania HMS SOPHIE by jwvolz (wymagane logowanie)
[link widoczny dla zalogowanych]





» Riveting jig for coopering
[link widoczny dla zalogowanych]
(wymagane logowanie)

Do wykonania imitacji gwoździowania można użyć kół zębatych od zegarów.



» The best copper plates?
[link widoczny dla zalogowanych]


Płytki Amati i Caldercraft






Amati 5 x 17 mm i 6 x 19mm

» Najlepsze praktyki dotyczące mierzenia poszycia kadłuba przy uwzględnieniu skali i ogólnej artystycznej prezentacji statku

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Santisima Trinidad / Dyskusje Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin