Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Rangi

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> SPRAWY FORUM
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Sob 21:25, 27 Kwi 2019    Temat postu: Rangi

Na naszym forum nad awatarem można znaleźć rangi; nie jest to oczywiście odzwierciedlenie umiejętności modelarskich, a jedynie stopień aktywności na forum. Rangi nie są wzięte z jakiejś konkretnej Marynarki Wojennej lecz melanż (w żartobliwej formie) różnych funkcji związanych z morzem, pracą na morzu ze stopniami wojskowymi MW.

Po zarejestrowaniu i napisaniu pierwszego postu (jako pasażer na gapę) otrzymujemy rangę "blindziarza".
Jeżeli nie wylądujemy za burtą Wink zostajemy "neofitą" (osobą nawróconą na modelarstwo Laughing )

Blindziarz (blinda) - "ślepy pasażer" czyli odmiana pasażera na gapę. Osoba, która nielegalnie dostała się na pokład jednostki pływającej aby odbyć nią podróż i schowała się w jakimś niedostępnym miejscu. Los blindziarza wykrytego w czasie rejsu mógł być różny - od aresztu, poprzez (najczęściej) zmuszenie do wykonywania ciężkiej pracy w czasie podróży, aż nawet do wyrzucenia za burtę na pełnym morzu.

Blindziarze są wyjątkowo nie lubiani przez marynarzy, gdyż tym różnią się od zwykłych gapowiczów, że chowają się w takich miejscach, które mogą stanowić zagrożenie zarówno dla samych ukrywających się, jak i dla bezpieczeństwa statku, powodując awarie urządzeń w najgroźniejszych momentach. Niejednokrotnie zdarza się, że blindziarz ginie w momencie uruchomienia jakiegoś urządzenia na jednostce, np. przygnieciony bomem ładunkowym, zmiażdżony pętlą rozwijanej właśnie liny, lub uduszony w wyniku uruchomienia silnika.

Junga (forma żeńska jest poprawna) – chłopiec okrętowy, młody człowiek przysposabiający się do zawodu marynarza, początkujący żeglarz. Dziś najczęściej używa się tego terminu wobec uczniów (ale już nie studentów) stanowiących załogę żaglowca szkolnego.

Dejman
• Członek załogi statku zatrudniony w systemie dniówkowym (niepełniący wacht). Mianem tym określa się tylko członków załogi pokładowej oraz maszynowej niezatrudnionych w systemie wachtowym. Kierownicy działów oraz kapitan nie są dejmanami z uwagi na nienormowany czas pracy.
• Marynarz zatrudniony czasowo w systemie dniówkowym, podczas pobytu statku w porcie, niebędący w praktyce członkiem załogi. Z tego też powodu nie jest wciągany na listę zaciągu załogi (musterrola). Tutaj dejmanami mogą być członkowie wszystkich działów i na wszystkich stanowiskach.

Pracę na statku w systemie dniówkowym z powyższego powodu określa się słowem dejmanka.

Zejman - popularne określenie doświadczonego żeglarza lub marynarza. Najczęściej w złożeniu stary zejman (odpowiednik w wojsku stary wiarus). Źródłosłowu należy się dopatrywać w niemieckim der Seemann lub holenderskim zeeman - marynarz.

Pochodzenie stopni oficerskich i marynarskich


ADMIRAŁ
Nazwa pochodzi od arabskiego słowa "Emir el-Bahr" i znaczy pan morza. Tytuł admirał pojawia się w Anglii w XIII wieku. Pierwszym znanym admirałem angielskim był William De Leyburn, który otrzymał ten tytuł w 1297 roku. Za pierwszego Polaka noszącego tytuł admirała uważa się wiceadmirała Michała STAROSTĘ, który otrzymał go w 1571 roku.
W początkowym okresie tworzenia floty polskiej przez Zygmunta III Wazę tytuły admirałów nadano Tonnsonowi MAIDELOWI, a następnie Janowi Nilssonowi GYLLENSTIERNOWI, który pełnił funkcję głównodowodzącego flotą polską. Od 1626 roku dowodzenie flotą przejęła Komisja Okrętów Królewskich, jednakże tytuły admirałów były nadal nadawane. Otrzymali je m.in. Wilhelm APPELMAN, Arendt DICKMANN oraz Herman WITTE.
Oprócz tytułu admirała - dowodzącego całą flotą, podczas akcji bojowej, nadawano również tytuły wiceadmirała - zastępcy dowodzącego flotą i kontradmirała, sprawującego starszeństwo na redzie. Z czasem tytuły, które związane były z zajmowanym stanowiskiem, stały się stopniami oficerskimi.

KOMANDOR
Powstał jako stopień dla dowódców dużych okrętów. Początkowo dotyczył dowodzenia przewożonymi drogą morską żołnierzami, a nie z dowodzeniem okrętem. Jego odpowiednikiem we flocie brytyjskiej jest captain czyli dowodzący statkiem lub okrętem.
W związku ze zróżnicowaniem ważności i odpowiedzialności stanowiska dowódcy okrętu ze względu na wielkość jednostki, wprowadzono gradację tworząc stopnie komandora porucznika i komandora podporucznika.

KOMANDOR PORUCZNIK I PODPORUCZNIK
W wielu flotach występuje jako kapitan fregaty. Powstały dla dowódców mniejszych jednostek jako stopnie pośrednie pomiędzy komandorem (captain), a porucznikiem.

KAPITAN
Tytuł dowodzącego okrętem lub statkiem występował we flocie kaperskiej już w XV wieku. W XVII wieku występuje już jako stopień wojskowy (na dużych okrętach królewskich i wśród oficerów flagowych specjalistów floty), a nie tylko tytuł związany z dowodzeniem okrętem.
W momencie ustanowienia stałych stanowisk admiralskich, a następnie komandorskich, termin kapitan marynarki zaczęto odnosić do młodszych oficerów i dowódców małych okrętów.

PORUCZNIK
Termin określający osobę pełniącą funkcję zamiast dowódcy (franc. lieutenant). W latach panowania Zygmunta III Wazy porucznicy dowodzili piechotą morską zaokrętowaną na okrętach.
W innych flotach dowodzili jednostkami pomocniczymi bądź też pełnili funkcję zastępców dowódców na dużych okrętach.

PODPORUCZNIK
Stopień ten został wprowadzony we flocie angielskiej w 1802 roku przez lorda St. Vincent jako tymczasowy stopień dla podchorążych, dla których nie było miejsca na tzw. listach poruczników, a następnie w 1862 roku jako stopień pośredni między podchorążym a porucznikiem.

CHORĄŻY
W pierwotnym okresie dotyczył funkcji sprawowanych na okręcie i był pośrednim stopniem między oficerskim a podoficerskim. Zaliczano do nich konstablów (okrętowych artylerzystów), kapelanów, cyrulików, płatników i nawigatorów (szyprów).
W polskiej flocie regularnej w XVII wieku występował jeden kapelan i jeden cyrulik.

MIDSZYPMEN
Miczman (z ros. мичман), midszypmen (z ang. midshipman) – najniższy stopień oficerski w niektórych marynarkach wojennych. W Marynarce Wojennej Imperium Rosyjskiego na stopień miczmana przechodziło się z podoficerskiego stopnia zwanego gardemarynem wraz z ukończeniem kilkuletnich studiów w Korpusie Morskim w Petersburgu. Po kompletnej klęsce rosyjskiej floty na Dalekim Wschodzie podczas wojny z Japonią (1904-1905), wprowadzono dodatkowo po ukończeniu studiów 3-miesięczną praktykę na okrętach zakończoną dodatkowym egzaminem admiralskim na miczmana. We flocie ZSRR miczman stał się najwyższym stopniem podoficerskim.

BOSMAN
Najstarszy tytuł podoficerski. Pochodzi od słowa ang. boatswain (ten, który kieruje łodzią).
W języku polskim pojęcie bosman pojawiło się w XVI wieku i oznaczało osobę wykonującą rozkazy kapitana, szypra lub innych oficerów w pracach pokładowych.

BOSMANMAT, MAT
Tytuły podoficerskie, które występowały już prawdopodobnie we flotach kaperskich za panowania ostatnich Jagiellonów. Bosmanmat pełnił funkcję pomocnika bosmana. Terminem mat określano pomocników ówczesnych specjalistów na okręcie: mat-puszkarz, mat-magazynier, mat-konstabl, mat żaglomistrz.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Sob 21:46, 27 Kwi 2019, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> SPRAWY FORUM Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin