Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Kabestan liniowca

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Techniki modelarskie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Sob 22:48, 25 Maj 2019    Temat postu: Kabestan liniowca

Kabestan liniowca

Jeżeli robimy model pełnokadłubowy (Victory bez otwartej burty czy ST 1805) wykonanie kabestanów możemy sobie darować, gdyż nie będą widoczne (górna głowica jest na międzypokładzie, a dolna na dolnym pokładzie działowym).

Do modelu Santisima Trinidad (wersja 1805) też nie trzeba robić kabestanów, jednak na modelu tzw. pokazowym na górnym pokładzie działowym kabestan jest i postanowiłem go zrobić (jednak tylko górną głowicę, gdyż nie wiem czy dolna część kabestanu była pokład, czy dwa pokłady niżej :-/ ).


[link widoczny dla zalogowanych]

Materiały:
• okrągły kołek ø = 6 mm - na trzon,
• patyczki do lodów (ok. 93 x 16 x 2 mm) - dyski głowicy i elementy ożebrowania bębna,
• fornir 0,6 mm (brzoza, olcha lub owocowe),
• drut miedziany (może być mosiężny),
• listwa (śliwy) na hadszpaki.

Z patyczków wyciąłem dwa dyski o tej samej średnicy = 14 mm i żebra bębna 6 szt. (nieco dłuższe niż docelowe - dotnę i wyrównam przed wklejeniem). W necie znalazłem info, że kabestan na ST obsługiwało 250 ludzi (przyjąłem 13 otworów na górną głowicę). W dolnym dysku wywierciłem otwór ø = 6 mm - na trzon i aby uzyskać kwadratowe otwory nakleiłem listewki.


[link widoczny dla zalogowanych]

Kwadratowe otwory można też uzyskać wykonując trzeci, środkowy dysk i w nim wykonać nacięcia (do Victory 14 nacięć dla górnej głowicy i 12 dla dolnej).


[link widoczny dla zalogowanych]

Skleiłem oba dyski oraz trzon i nakleiłem jeszcze jeden mniejszy dysk z forniru brzozy, "wbijając" miedziane gwoździe.


[link widoczny dla zalogowanych]

Przyciąłem pionowe elementy kabestanu na długość 10 mm i nakleiłem na trzon pod głowicą.


[link widoczny dla zalogowanych]

Następnie wkleiłem wzmocnienia w kształcie trapezów między piony i zaokrągliłem krawędzie:


[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]

Całość zabejcowałem (pierwotnie chciałem malować na czerwono).


[link widoczny dla zalogowanych]

Wykonałem handszpaki:


    Krzysztof Gerlach napisał:
      Na okrętach Royal Navy stosowano regułę, że długość handszpaka kabestanu powinna być z grubsza równa 1/3 maksymalnej szerokości okrętu.
      Akurat na Victory handszpaki miały długość 5,1 m.

Dla modelu w skali 1:84 to będzie 60,7 mm, Santisima jest szersza, ale przyjmując ten wymiar co w RN, to będzie 56 mm.



[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]

Całość w relacji:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Techniki modelarskie Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin