Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Szalupa / Waloryzacja

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Victory / Dyskusje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 1:34, 28 Paź 2021    Temat postu: Szalupa / Waloryzacja

[link widoczny dla zalogowanych]

Łódź (łodzie) można wykonać dokładnie wg instrukcji, a bardziej doświadczeni modelarze przy budowie łodzi mogą pokusić się o waloryzację. Najpierw trzeba porównać dane z kolekcji z danymi łodzi na Victory, przejrzeć zdjęcia replik łodzi na Victory - porównać budowę w kolekcji i zdecydować co jesteśmy w stanie poprawić Wink. Dodam, że waloryzację możemy przeprowadzić na każdym etapie budowy, ale najlepiej od początku.

Zatem...

Wymiary szalupy (dane od kolegi z forum):
długość: ... 113 mm
szerokość: .. 34 mm
wysokość: .. 17 mm.

w instrukcji wydawca napisał:
...
łódź mierzy 114–115 mm
...


Ciekawi mnie z czego wynika skrócenie łodzi o 8-9 mm,
skoro długość szalupy wynosi 10,36 m (10360 mm),
co w skali 1:84 daje ok. 123,33 mm.
Długość 115 mm wskazuje, że szalupa (tzw. długa łódź) jest w skali 1:90

Skrócenie szalupy może wynikać ze zmniejszenia (w kolekcji) luku na śródokręciu, więc trzeba będzie jeszcze sprawdzić w trakcie budowy (i ewentualnie skorygować) wymiary luku.

Przejdźmy do budowy wg instrukcji.
Wręgi w zestawie są zbyt toporne (za szerokie, za grube* ) w dziale [link widoczny dla zalogowanych] widać wnętrza łodzi HMS Victory, można zobaczyć jak to wygląda od środka.

Na forum angielskim po zrobieniu kadłuba wg instrukcji, modelarz usuwał wręgi Dremelem i wkleił większą ilość węższych i cieńszych listew (wręgów).
[link widoczny dla zalogowanych]

[img]http://santisimatrinidad.jun.pl/album_pic.php?pic_id=138[/img]

przy usuwaniu wręgów można uszkodzić skorupę, więc zaproponuję inne wykonanie, mianowicie na podstawie wręgów z zestawu zrobić kopyto.

Jak zrobić łódź na kopycie pokazywał na Kodze Zbyszek:
[link widoczny dla zalogowanych]

Do wykonania kopyta i skorupy możemy też wykorzystać deskę montażową z wręgami z kolekcji.
Jednak ze względu na kształt wręgi (w zestawie) trzeba będzie zrobić modyfikację.

[img]http://santisimatrinidad.jun.pl/album_pic.php?pic_id=131[/img]
czerwona strzałka - miejsce klejenia nowej wręgi do kopyta

Ja zrobiłbym** to w ten sposób, pozostawić trzy wręgi z zestawu (to po to, żeby mieć krawędź burty - czerwona kreska dolna fotka), w reszcie wręgów ściąć boki (górna fotka, przedłużając wręgę do samej deski) - to po to, aby mieć gdzie przykleić końce listwy nowej wręgi (kolor zielony), a żeby zachować szerokość łodzi (tę z zestawu), można też ścienić wręgi kopyta o grubość nowej wręgi.
[img]http://santisimatrinidad.jun.pl/album_pic.php?pic_id=132[/img]
Cytat:
Można też poodcinać ze wszystkich wręgów, tylko trzeba narysować na wręgach linię górnej krawędzi burt, a po odcięciu tych boków, narysować tę linię na krawędzi każdej wręgi
- przyklejając pierwszą listwę będziemy trzymać się tych linii

Po sklejeniu kopyta (wręgi + deska) i zeskosowaniu wręgów, okleję taśmą klejącą (izolacja przed klejem). Uformowane do kształtu nowe wręgi przykleję końcówkami do wręgów (kopyta). Potem okleję listwami poszycie. Po wyschnięciu odetnę wręgi na krawędzi burty, następnie wkleję w skorupę kolejne wręgi.

Dokładny sposób wykonania tą metodą opisałem w relacji z budowy szalupy (szalup Smile) do Santisima Trinidad
Szalupa1
[link widoczny dla zalogowanych]
Szalupa2
[link widoczny dla zalogowanych]

Kopyto jak widać, można wykorzystać do kilku łodzi (np. druga jako osobny model z ożaglowaniem lub z wiosłami + [link widoczny dla zalogowanych]).
______________
*) prosta matematyka 3 mm x 84 = 252 mm; 2 mm x 84 = 168; wyobrażacie sobie wręgę w szalupie o grubości 25 lub 17 cm.
**) czas przyszły nieokreślony; trzy jednostki na warsztacie - cztery, to byłaby lekka przesada Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 1:41, 28 Paź 2021    Temat postu:

Przystąpiłem do wykonania szalupy wcześniej niż sądziłem Laughing, a i metodę lekko zmodyfikowałem tzn. zrobiłem kopytko z litego drewna, a nie z wręg z zestawu.




[link widoczny dla zalogowanych]

Całą budowę można zobaczyć w [link widoczny dla zalogowanych]

Rumpel steru



W instrukcji trochę przesadzili z grubością rumpla (strasznie przeskalowany, bardziej przypomina dyszel wozu niż rumpel z epoki Wink ).
Oczywiście, komu to nie przeszkadza to nie ma sprawy.

___________________________
zdjęcia zaczerpnięte ze stron DeA

Ja jednak zaproponowałbym inne rozwiązania.
Rumpel można zrobić z drutu mosiężnego np. ø = 0,6 mm (lub coś koło tego)
i wygląda to tak





(szczegóły [link widoczny dla zalogowanych])

Rumpel z drewna lub forniru.

Szczegóły wykonania TUTAJ
Może kogoś zainspiruje do własnej metody wykonania i ją przedstawi. Zapraszam


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Czw 1:43, 28 Paź 2021, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Victory / Dyskusje Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin