Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zeszyty 1 - 50
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> L'Ambitieux / Dyskusje / Wydane zeszyty
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 0:15, 16 Maj 2019    Temat postu: [Ambitieux] Zeszyt 27

Zeszyt 27
01-09-2015



- Listwy nadburcia drugiej baterii (A7)
- Działa 3 baterii (2 szt.)
- Lawety dział 3 baterii (2 szt.)



W zeszycie:
    Mocna średniowieczna koga
    Merchantman i okręt wojenny

    W XII i XIII wieku, znaczące ulepszenia statków doprowadziło do powstania solidnej kogi i największego okrętu o angielskiej nazwie man-of-war.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 0:16, 16 Maj 2019    Temat postu: [Ambitieux] Zeszyt 28

Zeszyt 28
08-09-2015



- Listwy nadburcia pierwszej baterii (ACool
- Kotwica 70 mm
- Gwoździe

W zeszycie:
    Pojawienie Dreadnought'a
    Kolos, który zmienił zasady

    Drednot (ang. Dreadnought) – określenie generacji pancerników (okrętów liniowych) budowanych od 1906 roku do 1922 roku. Nazwa pochodzi od nazwy brytyjskiego pancernika HMS "Dreadnought", który wszedł do służby w grudniu 1906 roku jako pierwszy okręt zbudowany według nowych koncepcji. W stosunku do wcześniejszych pancerników (zwanych przeddrednotami lub predrednotami), drednoty charakteryzowały się:

    - znacznie silniejszą artylerią główną, złożoną z 8-12 dział jednolitego dużego kalibru (wyjątkiem był HMS "Agincourt" z 14 działami), o dużym zasięgu (predrednoty miały artylerię główną złożoną jedynie z 4 dział głównego kalibru - zwykle 305 mm, albo 4 dział głównego kalibru i 4-12 dział drugiego, mniejszego kalibru, zwykle 203-254 mm)
    - większą prędkością, wynoszącą 20-21 węzłów, osiąganą w większości konstrukcji dzięki zastosowaniu turbin parowych (predrednoty osiągały prędkość 15-18 w. i były napędzane maszynami parowymi)
    - wykształceniem się systemów kierowania ogniem artylerii, poprawiających jej celność na duże odległości (od około 1911 roku)

    Powyższe cechy stanowiły nową jakość w budowie pancerników, powodującą ogromną przewagę drednotów nad starszymi pancernikami, które stały się od razu przestarzałe. Ponadto, na skutek dość szybkiego wówczas postępu w konstrukcji okrętów, drednoty wykorzystywały nowocześniejsze rozwiązania konstrukcyjne, przekładające się na ich większą odporność. Wejście do służby HMS "Dreadnought" spowodowało natychmiast wyścig zbrojeń w konstruowaniu nowych pancerników - w 1910 roku weszły do służby pierwsze niemieckie drednoty typu Nassau i amerykańskie typu South Carolina. Oprócz tych państw, w mniejszej liczbie budowały je Japonia, Francja, Włochy, Austro-Węgry, Rosja i Hiszpania.

    W toku dalszego rozwoju pancerników, charakterystyki drednotów ulegały dalszemu polepszeniu, zwłaszcza ich opancerzenie i uzbrojenie. Kaliber dział wzrastał od 280-305 mm, przez 343-356 mm, do dział kalibru 380-406 mm. Ulepszano przy tym rozmieszczenie wież artylerii, tak że wszystkie późniejsze drednoty miały artylerię główną w osi symetrii okrętu, mogącą strzelać jednocześnie wszystkimi działami na jedną burtę (układ taki stosowany był jedynie na niektórych z wczesnych drednotów). Zwiększała się także wielkość (wyporność) okrętów, od ok. 18-20 000 ton, do 27-33 000 ton, długość kadłubów od ok. 160-180 m do 180-200 m (przy szerokości kadłuba ok. 25-29 m). Na skutek ewolucji konstrukcji i ulepszania podziału wewnętrznego na grodzie, wzrastała ich niezatapialność. Większość okrętów miała siłownie o mocy ok. 23-30 000 KM, jedynie na niewielu typach zwiększono tę wartość ponad 40 000 KM. W niewielkim również stopniu zwiększała się prędkość - większość drednotów osiągała 20-21 w., a tylko niektóre typy osiągały prędkość do 23 w (m.in. brytyjski Queen Elizabeth z 1915 o mocy siłowni 56 000 KM). Szczytowym osiągnięciem ery drednotów były japońskie pancerniki typu Nagato (1920), osiągające prędkość 26 w. i uzbrojone w 8 dział 406 mm.

    Drednoty były główną siłą bojową flot wojennych podczas I wojny światowej, zwłaszcza stanowiąc uzbrojenie brytyjskiej i niemieckiej floty liniowej. Największym ich starciem była bitwa jutlandzka 31 maja/1 czerwca 1916, w której żaden z drednotów nie został zatopiony, w przeciwieństwie do innych rodzajów okrętów liniowych.

    Cechy drednotów, takie jak silna i jednolita artyleria oraz potężne siłownie, zdolne do rozwijania jeszcze większych prędkości, miały także powstałe równocześnie z nimi krążowniki liniowe, mające jednak słabsze opancerzenie. Generację drednotów zakończył Traktat Waszyngtoński z 1922 roku, zabraniający budowy nowych pancerników do 1931 roku, co następnie przedłużono do 1936 roku. Następnym etapem rozwoju okrętów liniowych były dopiero znacznie doskonalsze tzw. szybkie pancerniki, budowane od połowy lat trzydziestych XX wieku. Szybkie pancerniki połączyły cechy drednotów, takie jak silne opancerzenie i duża wytrzymałość, z podstawową zaletą krążowników liniowych, czyli dużą prędkością.

    Duża liczba drednotów, zmodernizowanych w okresie międzywojennym, wzięła następnie udział w II wojnie światowej, okazując się wciąż na ogół wartościowymi i potężnymi okrętami. Część modernizowanych okrętów otrzymała nowe siłownie, pozwalające na zwiększenie prędkości. Na większości modernizowanych okrętów wzmocniono lub wymieniono artylerię średniego kalibru i przeciwlotniczą.


    Pierwszy drednot - HMS "Dreadnought" z 1906


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 0:17, 16 Maj 2019    Temat postu: [Ambitieux] Zeszyt 29

Zeszyt 29
15-09-2015



- Listwa pierwszej baterii (A9)
- Zaślepki
- Kotwica 70 mm
- Listewki poszycia sapeli (2 x 4 x 250 mm)
- Listewki poszycia sapeli (2 x 5 x 250 mm)

W zeszycie:
    Pierwszy atak okrętu podwodnego
    Groźba w głębokościach

    Konfederacka łódź podwodna CSS H.L. Hunley była pierwszą, która zatopiła okręt wroga, czyli unii USS HOUSATONIC w Charleston Bay, 18 lutego 1864. Ta rewolucyjna maszyna, o stalowym kadłubie i zasilana ręcznie przez korby. Jej misją było atakować unijne okręty blokujące porty w południowych stanach. H. L. Hunley zatonął po tym wyczynie, jednak nie znamy dokładnej przyczyny jego zatonięcia.


H.L. Hunley – okręt podwodny użyty przez siły Skonfederowanych Stanów Ameryki podczas wojny secesyjnej. Był pierwszym w historii okrętem podwodnym, który przeprowadził zakończoną powodzeniem akcję zatopienia okrętu przeciwnika. Wykonany ze stali i napędzany ręcznie okręt o wyporności 6,8 tony, zdolny był do prowadzenia działań bojowych w całkowitym zanurzeniu i pływania z prędkością 4 mil morskich na godzinę, zaś jego uzbrojenie stanowiła mina holowana bądź wytykowa.

Atak na uczestniczący w blokadzie morskiej Charleston parowo-żaglowy slup Unii USS "Housatonic", został przeprowadzony podczas wojny secesyjnej 17 lutego 1864 roku przez grupę ochotników Skonfederowanych Stanów Ameryki. Zaatakowany okręt został zatopiony za pomocą miny wytykowej, jednak z do dziś nieznanych przyczyn kilka minut później zatonął również "H. L. Hunley".

W maju 1995 roku, wrak okrętu został odnaleziony, zaś 8 sierpnia 2000 roku został wydobyty i poddany badaniom oraz konserwacji. Przeprowadzono również uroczysty pogrzeb szczątków 8 członków załogi.


Szkic przekrojowy. Przekrój górny przedstawia członków załogi obracających wał w pozycji stojącej, jednak w rzeczywistości marynarze obracali korbę siedząc na przygotowanej do tego celu ławie. Na rysunku dolnym, przedstawiającym rzut od góry, widoczna jest m.in. lokalizacja umieszczonych w części dziobowej okrętu sterów głębokości.

Więcej na Wikipedii
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 0:18, 16 Maj 2019    Temat postu: [Ambitieux] Zeszyt 30

Zeszyt 30
22.09.2015



- Listwy nadburcia pierwszej baterii (A9)
- Zaślepki ambrazur
- Pojemniki na kule

W zeszycie:
    Zatonięcie INS Eilat
    pociski przeciwokrętowe

    W październiku 1956 w czasie kryzysu sueskiego izraelski niszczyciel INS „Eilat” wziął udział w ataku na egipski niszczyciel „Ibrahim al-Awal”. W nocy z 11 na 12 lipca 1967 „Eilat” napotkał dwa egipskie kutry torpedowe, które zatopił.

    „Eilat” zatonął 21 października 1967 r. po trafieniu przez 4 pociski przeciwokrętowe typu P-15 (SS-N-2 Styx) wystrzelone przez dwa egipskie kutry rakietowe typu Komar. Ze 190 osobowej załogi zginęło 47 marynarzy, a 41 zostało rannych. Zatopienie izraelskiego niszczyciela dowiodło skuteczności pocisków przeciwokrętowych i przyśpieszyło prace nad skutecznymi systemami obrony bezpośredniej okrętów.

Więcej na Wikipedii
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 0:19, 16 Maj 2019    Temat postu: [Ambitieux] Zeszyt 31

Zeszyt 31
29-09-2015



- Listwy pierwszej baterii (A10)
- Zaślepki
- Okna łukowe (2 szt. - odlewy)

W zeszycie:
    Polowanie na Bismarcka
    Koniec niezwyciężonego pancernika

    Na wiosnę 1941 roku, potężny pancernik Bismarck stanowił poważne zagrożenie dla brytyjskiego ruchu morskiego. To dlatego Royal Navy zmobilizowało wszystkie swoje zasoby, aby zlokalizować i wysłać go na dno. Pragnienie zemsty, po zatopieniu pancernika HMS Hood, stymulowały nieustające nękanie (od 19 do 27 maja 1941) klejnotu niemieckiej marynarki.




Zobacz:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 0:20, 16 Maj 2019    Temat postu: [Ambitieux] Zeszyt 32

Zeszyt 32
06-10-2015



- Listwy nadburcia pierwszej baterii (A11)
- Ścianka grodzi na rufie



W zeszycie:
    Zatopienie U-864
    Potyczki okrętów podwodnych

    Niemiecki okręt podwodny U-864 typu IX, wypłynął z Kilonii (Niemcy), aby przekazać Japonii ładunek rtęci i plany nowego niemieckiego myśliwca. Kiedy był już w drodze do Norwegii, aby naprawić szkody, został zauważony i zatopiony przez brytyjski okręt podwodny HMS Venturer. Jego zatopienie 9 lutego 1945 było jedynym przypadkiem w historii, kiedy zanurzony okręt podwodny zatopił inny okręt znajdujący się w zanurzeniu.

Więcej na Wikipedii
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 0:21, 16 Maj 2019    Temat postu: Zeszyty 33 i 34

Zeszyt 33
13-10-2015



- Listewki pierwszego poszycia 2x5x250 mm
- Laweta działa 3-ciej baterii
- Działo 3-ciej baterii (40 mm)

Zeszyt 34
20-10-2015



- Listwy poszycia
- Gwoździe

W zeszycie:
    Traktat Waszyngtoński
    Granice potęgi morskiej

    Po pierwszej wojnie światowej, wojskowy przemysł stoczniowych uległ niemal całkowitemu zahamowaniu. Przewaga morska przeniosła się z Europy do Stanów Zjednoczonych i Japonii.

USA zaniepokojone nagłym wzrostem potęgi morskiej Japonii wysunęły projekt konferencji (waszyngtońskiej 12 listopada 1921 – 6 lutego 1922). Celami konferencji było ograniczenie zbrojeń morskich, ograniczenie również sił lądowych i uregulowanie sytuacji w Chinach i na Oceanie Spokojnym.
Konferencja waszyngtońska unaoczniła fakt obniżenia się znaczenia i roli Wielkiej Brytanii jako dawnej największej potęgi morskiej. Brytyjczycy musieli zgodzić się na równość w tym względzie ze Stanami Zjednoczonymi, które zresztą od końca XIX wieku do tego aspirowały, rozbudowując znacznie swoją flotę. Japonia na razie jeszcze musiała zgodzić się na pozycję drugiego rzędu. Francję zepchnięto do kategorii trzeciej, zrównując ją z Włochami.

Francja obroniła zasadę nieograniczania tonażu i liczebności jednostek średnich i mniejszych oraz okrętów podwodnych. W efekcie, traktat ograniczył jedynie ilość posiadanych i budowanych okrętów liniowych, uważanych tradycyjnie za główną siłę flot, a także nowo powstających lotniskowców.

Więcej
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 0:22, 16 Maj 2019    Temat postu: [Ambitieux] Zeszyt 35

Zeszyt 35
27-10-2015



- Listwy poszycia pierwszej warstwy 2 x 5 x 250 mm
- Lufa działa 3 baterii (40 mm)
- Laweta działa 3 baterii

W zeszycie:
    La Gloire, pierwszy pełnomorski pancernik
    Rewolucja w wojnie morskiej

    W związku z gwałtownym rozwojem artylerii okrętowej w połowie XIX wieku pojawiły się projekty lepszej ochrony okrętów przed skutkami ostrzału. Po doświadczeniach wojny krymskiej francuski inżynier Henri Dupuy de Lôme zaprojektował nowy typ okrętów silnie uzbrojonych i opancerzonych, wyposażonych w napęd parowy. Głównym elementem okrętu był pancerz złożony z płyt żelaznych o grubości dochodzącej do 120 mm. Był on mocowany do drewnianej konstrukcji kadłuba.

    Jako pierwszy okręt pancerny "La Gloire" rozpoczął nowy etap zbrojeń morskich. Czołowe marynarki wojenne świata rozpoczęły następnie budowę podobnych lub charakteryzujących się lepszymi własnościami okrętów wojennych. Przykładem tego może być brytyjski HMS "Warrior", którego budowa była odpowiedzią na francuski okręt. Ze względu na szybki postęp w dziedzinie budownictwa okrętowego rozwiązania techniczne zastosowane na "La Gloire" w krótkim czasie okazały się być przestarzałe. Okręt został wycofany ze służby w 1879, złomowany w 1883. "La Gloire" miał dwie jednostki bliźniacze "Invincible" i "Normandie".

    "Gloire" miała drewnianą konstrukcję, kadłub obłożony był kutymi płytami pancerza żelaznego. Drewniane burty miały grubość 60-66 cm, płyty pancerne miały grubość 109-120 mm i sięgały od wysokości górnego pokładu do 183 cm pod linią wodną, na całej długości kadłuba. Cieńsze płyty pancerne 10 mm pokrywały także górny pokład. W momencie wejścia do służby okręt był uzbrojony w gwintowane, ładowane odprzodowo armaty 160 mm M1858/60 w baterii burtowej (po 18 na burtę), ale szybko wymieniono je na działa odtylcowe M1860 tego kalibru. W trakcie służby były one następnie wymieniane na nowocześniejsze, a na pokładzie umieszczono także cztery armaty haubiczne Paixhansa (canons-obusiers).

    Podstawowy napęd zapewniała pojedyncza śruba okrętowa z zespołem napędowym złożonym z poziomej maszyny parowej i ośmiu owalnych kotłów parowych. Maksymalna prędkość okrętu wynosiła 13 węzłów. Pomocniczo okręt nosił ożaglowanie. Trzymasztowa "Gloire" miała początkowo ożaglowanie barkentyny, zmienione w późniejszym czasie na ożaglowanie fregaty. Jego dzielność morska była jednak słaba

[link widoczny dla zalogowanych]

Więcej na Wikipedii
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> L'Ambitieux / Dyskusje / Wydane zeszyty Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
Strona 4 z 6

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin