Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

GALEON / Pokład kosza dziobowego / XVII w.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Galeon / Dyskusje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 16:51, 02 Maj 2019    Temat postu: GALEON / Pokład kosza dziobowego / XVII w.

GALEON / Pokład kosza dziobowego

Na określenie jednoznacznej nazwy tej konstrukcji dziobowej galeonu nigdzie nie natrafiłem, więc będę używał nomenklatury z którą się dotychczas spotkałem, czyli KOSZ DZIOBOWY (platforma - pokład dziobowy razem ze słupkami i wężownicami tworzyły coś na kształt kosza) lub GALION (w skład którego wchodzi m.in. kratownica galionowa zwaną też platformą lub pokładem dziobowym, figura dziobowa/galionowa zwana również galionem, latryny załogi, kołkownice, knagi itp.). Prawdopodobnie detal ten wyewoluował z [link widoczny dla zalogowanych], ale głowy za to nie dam. Obserwując karaki, wczesne galeony, późniejsze aż do liniowców widzimy, że nie był formą doskonałą i dalej podlegał ewolucji (czyt. skracaniu i zaokrąglaniu w górę).

Platforma dziobowa i jej funkcje

Na przednim odcinku statku z XVII wieku, między czubkiem galionu a przednim krańcem kadłuba,
znajdowała się trójkątna platforma oraz szereg elementów dekoracyjnych lub wzmacniających.


Przednia konstrukcja wystająca poza dziobnicę, czyli poza przedni kraniec kadłuba właściwego, składała się z wielu elementów, najczęściej wyprofilowanych i precyzyjnie wykończonych. Najbardziej widoczne były elementy poziome dochodzące do przedniego końca galionu na dziobie i rozmieszczone w rzędach malejących od góry do dołu. Stosowano różne nazwy tych elementów. Najczęściej nazywano je wężownicami, gdyż były to długie, wygięte łukowato elementy drewniane, często złocone i zdobione.
Między nimi lub za nimi znajdowały się elementy pionowe, czyli słupki (rysunek poniżej).



Zespół ten nie pełnił szczególnych funkcji konstrukcyjno-strukturalnych, ale był stosunkowo mocny. Można było na nim zamontować (między dziobem statku a końcem galionu) trójkątną platformę, czyli platformę galionu (pokład galionu lub pokład dziobowy).

Platforma galionu

Platforma galionu to greting z wąskich beleczek ułożonych blisko jedna obok drugiej i opartych na ramie ze skrzyżowanych belek. Całość podtrzymują słupki.



Jest to niepełny obraz, dlatego uzupełniam kolejną ilustracją



Platforma pełniła kilka funkcji. Od początku, gdy element ten pojawił się na statkach, wykorzystywano ją do manewrowania żaglami przednimi, albowiem bukszpryt znajdował się tuż nad środkiem platformy (lub nieco z boku). Gdy zaczęto budować galeony, na platformie zainstalowano latryny* dla marynarzy. Poza tym (nie ma tego na rysunkach) na platformie można było zamontować poprzeczną tyczkę, której koniec służył do obsługi foka.
Za platformą pionowa wręga/gródź przednia (ścianka) znaczyła koniec pokładu górnego lub kasztelu dziobowego, na których często montowano dodatkowe żurawie (kotbelki), wykorzystywane pomocniczo do mocowania kotwicy i wiązania jej do nadburcia w pozycji poziomej. Na ścianie grodzi znajdowały się drzwi umożliwiające dostęp na platformę, otwory na działa pościgowe (czyli działa, z których strzelano, ścigając inną jednostkę, ale które nie zawsze występowały na galeonach) oraz latryny** dla oficerów (głównie na liniowcach).
Przybytki oficerskie umiejscowione na skrajach pokładzika dziobowego, były bardziej osłonięte niż otwarte latryny załogi, miały formę półwalca (coś w rodzaju wykuszy grodzi dziobowej), często od zewnątrz zdobione tralkami, gzymsami, pilastrami (nawet złoconymi jak chcą modelarze Wink) i dekoracyjnymi malowidłami.




[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=55018&mode=view[/img]
latryny oficerskie na H.M.S. Royal William, 1719 (model Adama)



Przez blisko trzysta lat wszystkie te elementy nie uległy zasadniczym zmianom. W zasadzie zmieniał się tylko – w zależności od lokalnych upodobań – ich wygląd i estetyka. Ta część galeonu (później liniowca) była mocno udekorowana, dzięki czemu jest jedną z najbardziej interesujących (zaraz po galerii rufowej Wink) w ówczesnych żaglowcach.


model francuskiego L'Ambitieux, 1680


________________________________
*;**) Zobacz też:
» LATRYNY / Wychodzenie za "potrzebą"
[link widoczny dla zalogowanych]
» Taran / Galion - funkcje i ewolucja
[link widoczny dla zalogowanych]
» Konstrukcja dziobu
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 16:52, 02 Maj 2019    Temat postu: Pokład kosza dziobowego

W temacie użyłem nazwy "Pokład", gdyż "kratownica galionowa" nie jest dla mnie adekwatna do pozostałych wariantów nie będących typową kratownicą (chociaż nazywaną gretingiem).

GALEON / Pokład kosza dziobowego / XVII w.


Chcąc waloryzować pokład galionu (czyli tytułowy pokład kosza dziobowego) w modelu z kolekcji zeszytowej DeAgostini "GALEON" szukałem wzorców z końca XVI i pocz. XVII wieku. W tym okresie funkcjonowały przynajmniej trzy metody "poszywania" tego pokładu - w zależności od kraju.

Układ kantówek wzdłużny

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=50541&mode=view[/img]



Roter Lowe, 1597



SMOK, ok. 1571 - Galeona Zygmunta Augusta

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=50527&t=1[/img]
[link widoczny dla zalogowanych]

Waloryzowany SJB




Moje zmagania
» Gretingi kosza dziobowego
[link widoczny dla zalogowanych]


[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=26385&mode=view[/img] [img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=26440&mode=view[/img]
[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=26439&mode=view[/img]
[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=26564&mode=view[/img]

Sovereign of the Seas, 1628

[img]http://santisimatrinidad.jun.pl/album_pic.php?pic_id=707[/img]
[img]http://santisimatrinidad.jun.pl/album_pic.php?pic_id=708[/img]
[link widoczny dla zalogowanych]


Układ kantówek poprzeczny


plan z książki Björna Landströma The Royal Warship VASA

Vasa, 1628




Papegojan, 1627

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=5969&t=1[/img]
[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=6086&t=1[/img]
[link widoczny dla zalogowanych]

Pokład z kratownicami

Co prawda mam wątpliwości co do typowych (współczesnych) kratownic/gretingów na holenderskiej Batavii (1628), gdyż to replika i pokład mógł być "nieco" zmodyfikowany dla współczesnego matrosa w celach zachowania bezpieczeństwa, ale nie neguję, że mogła być już wtedy kratownica, chociaż wg schematów (w następnym poście) wynika, że typowa kratownica pojawiła się w Anglii po roku 1750.. Na modelu Batavii w „Shipwreck Museum” w Fremantle (tam znajdują się szczątki Batavii) takiego pokładu nie ma.

Batavia, 1628



Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Galeon / Dyskusje Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin