Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Soleil Royal / SEKCJA RUFOWA

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Le Soleil Royal / Dyskusje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Nie 1:28, 20 Paź 2019    Temat postu: Soleil Royal / SEKCJA RUFOWA

SEKCJA RUFOWA

Jeżeli ktoś zechce równolegle z modelem budować samodzielnie sekcję rufy powinien na owrężenie odrysować elementy z zeszytów.

Nr 10 - rufowa część podłużnicy
Nr 12 - wręga 9
Nr 13 - wręga 10, pokład
Nr 14 - pokłady
Nr 15 - wręga 11
Nr 18 - wręga 12
Nr 19 - wręga 13, elementy nawisu.

Skupiłem się na sekcji rufowej gdyż wykonałem takową modelu AMBITIEUX - bez wnętrza i chciałbym mieć również SOLEIL ROYAL,



ale można wykonać jakąkolwiek inną sekcję modelu, nawet dziobową czy śródokręcia, jednak ta ostatnia wymaga budowy "szkieletowej".

Dotychczas na zachodzie były wydawane sekcje śródokręcia z grotmasztem SANTISIMA TRINIDAD i VICTORY,



na wschodzie sekcja GALEONU.



Taką samą sekcję Santisima Trinidad można było kupić w zestawie OcCre.
» Przekrój ST/OcCre - RomekS
[link widoczny dla zalogowanych]




sekcje Romka Victory i ST

Następnie powycinać elementy z 5 mm kartonu lub sklejki, albo z płyty MDF (gr. 6 mm jeżeli uda się dostać odpowiednie formatki). Przy 6 mm MDFie trzeba wyciąć szersze szczeliny w podłużnicy na wręgi i we wręgach na podłużnicę.
Rufową część możemy skrócić do wręgi nr 9 albo do wręgi nr 10 lub do wręgi nr 11 jeżeli nie zależy nam na wykuszach i zrobimy cięte balkony.

Jakiś czas temu z materiałów drugiej edycji kolekcji dostępnych w necie



rozrysowałem podłużnicę dla dwóch długości.



Po rozrysowaniu wszystkich elementów planowałem (dla ułatwienia) drukować na papierze samoprzylepnym.



Dla mnie temat przyszłościowy, gdyż na ten moment nie dysponuję czasem Sad

Resztę elementów będziemy sukcesywnie dorabiać w czasie ukazywania się kolekcji, a ozdoby odlewać np. z żywicy w silikonowych formach lub w Gumosilu. Ja odlewam w formach z plasteliny, ale to nieco inna bajka Wink. Ci co potrafią mogą oczywiście popróbować swych sił w modelinie (przykład modelu Kazia z Kogi w ostatnim temacie).
Zobacz:
» Dekoracje i zdobnictwo » Odlewnictwo - domowym sposobem
[link widoczny dla zalogowanych]
» Figury do ozdoby pawęży / Figurka z tyczką
[link widoczny dla zalogowanych]
» Rzeźbienia - Alternatywa rzeźbień
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pon 1:37, 21 Paź 2019, w całości zmieniany 7 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Śro 1:25, 27 Lis 2019    Temat postu:

Budowa modelu sekcji na elementach z kolekcji, wymusza niejako "skorupę" zamkniętą (bez widocznych pokładów z drugiej strony) czyli będzie jak na zdjęciu


tył modelu Ambitieux

Zdolniejsi modelarze lub z jako takim doświadczeniem mogą pokusić się o budowę "na ościach" czyli tak jak budowano w naturze tylko w skali.



[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=20477&mode=view[/img]

Niestety nie dysponuje odpowiednimi planami jedynie kilkoma zdjęciami modeli SR i St.Phillipe


sekcja Soleil Royal z wyposażeniem


sekcja Soleil Royal w konwencji admiralicji

St.Phillipe w Galerii grupy na Kodze
[link widoczny dla zalogowanych]





Budowę takiej sekcji można prześledzić w relacji Zbyszka
» Le Commerce de Marseille / sekcja - Zbigniew
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Śro 1:27, 27 Lis 2019, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 22:22, 09 Kwi 2020    Temat postu: Szczeliny wentylacyjne

Szczeliny wentylacyjne

Robiąc którąkolwiek sekcję warto pamiętać, że w poszyciu wewnętrznym należy pozostawić szczeliny wentylacyjne. Wg Boudriota w jednostkach francuskich były one tuż pod grubą belką zwaną deck clamp - ta służąca do opierania na niej końców pokładników. Widać to dobrze na ostatnim rysunku planu w poprzednim poście.

W [link widoczny dla zalogowanych] kol. Artek napisał:

Pracując nad tematem, zauważyłem w planach przerwy między dechami w poszyciu wewnętrznym.
Analizując temat dotarło, że są to szczeliny do odprowadzenia wilgoci pomiędzy poszyciem wewnętrznym a zewnętrznym.
Tylko, że pojawiła się nieścisłość w umiejscowieniu danej szczeliny. W planach jest inaczej niż na zdjęciach robionych przez turystów odwiedzających okręt.
Mało tego, trafiłem jeszcze na fotki przedstawiające wewnętrzne poszycie w stylu "Top and Butt" system.
Informacje na jakie trafiłem nie chcą się pokrywać, więc zrobiłem to trochę po swojemu korzystając garściami z danych jakie są dostępne. Na początku napisałem, że głównie będę się wzorował na planach z "Anatomy of the ship" Johna McKay, ale nie zamykam się tylko na to.
Można było robić jak wielu, z prostych całych dech, ale...

Co i jak na fotkach.


[link widoczny dla zalogowanych]
Wg planów z "Anatomy of the ship" Johna McKay.


[link widoczny dla zalogowanych]
Wg planów M.Skwiot




TomekA napisał:

A co do tych "szczelin" w wewnetrznym poszyciu burt, tzw. ceiling, to tez teraz widze niescislosci po ich Twym zasygnalizowaniu. Hmmm... logicznie myslac, to one powinny byc tylko nieco wyzej (parenascie cm powyzej) biegu tej trapezoidalnej belki wzdluz kadluba, w kacie na polaczeniu poszycia pokladu a wew. poszycia burtowego - tzw. waterway, tak by ew. woda z przestrzeni miedzy oboma poszyciami, miala maks. krotki odcinek splywania tam po wew. poszyciu, do tego waterway'a i stamtad otworami w burtach. tzw. scuppers na zewnatrz okretu.
Sa rozne plany i dokumentacja tych jednostek, lepsze i gorsze... Panu Mc Kay'owi tez sie trafia zrobic jakis blad tu i owdzie. Innym podobnie. Nie ma na swiecie jednych planow czegokolwiek, absolutnie na 100% bezblednych. Nawet sam J. Boudriot pisze w swych monografiach, ze na wyrost przeprasza czytelnika za jakies nieswiadome bledy ktore byc moze mu sie przytrafily, choc jego plany naleza do tej grupy najbardziej autorytatywnych.
Z drugiej znow strony, sam Victory w Portsmouth, to tez nie jest juz dzis jednostka sensum stricto historyczna. Okret ten w swej historii przeszedl juz tyle napraw i wymian poszczegolnych elementow, ze dzis to juz praktycznie jest w 100% jednostka nowoczesna, ze wspolczesnych materialow. Co gorsze, to widac tam, ze niektore wymienione elementy czy cale podzespoly, nie zrobiono rzetelnie i w ten sposob, by zachowac ich autentyczny ksztalt, wymiary i material, ale poszli na latwizne i pozmieniali po swojemu. Niektore np. dziala wymieniono ze starych pordzewialych na nowe z wlokna szklanego, z imitacja rdzy, by wygladaly na autentyczne. Czemu? Bo tak jest szybciej i taniej... Podobnie z zaglami - te nowe sa z jakiegos syntetycznego wlokna. Publika i tak nie zauwazy roznicy.
Jesli chcesz zobaczyc jakis fragment np.oryginalnej belki z Victory pamietajacej czasy Nelsona i Gibraltaru, czy oryginalna flage okretu, musisz pojsc do muzeum, bo na okrecie wsszystko juz jest wymienione (99%), inaczej dzisiaj calosc by sie rozsypala w proch ze starosci.

...

J. Boudriota, "Okret 74-dzialowy" t.1, odnosnie tych szczelin wentylacyjnych w poszyciu wewnetrznym w burtach. Otoz Jean pisze, ze w jednostkach francuskich były one tuż pod grubą belką zwaną deck clamp - ta służąca do opierania na niej końców pokładników. Hmmmm....... czyli, stojac na nizszym pokladzie, obserwator widzialby owe szczeliny raczej ku gorze, tuz pod wyzszym pokladem, niz - jak pisalem wczesniej - u dolu, tuz nad waterway'em. Z tekstu Boudriota wynika tez, ze owe szczeliny nie sluzyly jako odplyw wody gromadzacej sie miedzy oboma poszyciami, a raczej mialy zapewnic cyrkulacje powietrza wewnatrzburtowego i zmniejszac tam wilgotnosc.
Ewidentnie, wg. zalozen szkutnikow, woda nie powinna sie gromadzic miedzy oboma warstwami planek, zewnetrznym i wewnetrznym. Tylko sama wilgotnosc...


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pią 0:30, 10 Kwi 2020, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Le Soleil Royal / Dyskusje Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin