Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

2018-01-06 [Sovereign of the Seas] Problemy z wręgami

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Sovereign of the Seas / Dyskusje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 1:25, 07 Kwi 2022    Temat postu: 2018-01-06 [Sovereign of the Seas] Problemy z wręgami

Bartolomeo napisał:
    Witam serdecznie.

    Po złożeniu szkieletu "na sucho" pojawił się problem. Po położeniu linijki na górnych krawędziach wręg pojawiają się uskoki ok 3 mm ! Czyli pierwszy pokład nie będzie dolegał do wszystkich wręg. Dziwi mnie też że podłużnica nie pokrywa się z górną krawędzią wręg co by zwiększyło powierzchnię klejenia.

    [img]http://santisimatrinidad.jun.pl/album_pic.php?pic_id=348[/img]
    [img]http://santisimatrinidad.jun.pl/album_pic.php?pic_id=349[/img]

    Co gorsza przy przyłożeniu wręg do siebie widać wyraźnie brak poziomu na występach na których będą położone kolejne poziomy pokładów.



    Proszę sprawdźcie czy też tak macie i co z tym zrobić. Co ciekawe na forach włoskich i brytyjskich nie mieli takiego problemu.

Janek napisał:
Moje wręgi po złożeniu, na kawałku sklejki, który powoduje równe ich ułożenie, wyglądają tak





Po włożeniu w stępkę, nie zamocowaną w stocznię której jeszcze nie mam, wyglądają tak





Pokłady statków i okrętów nigdy nie są proste jak blat stołu, zawsze mają jakąś krzywiznę.
Aby się przekonać czy wręgi są prawidłowe trzeba je przede wszystkim zamontować na stępce, która powinna być umocowana w stoczni. Teraz dopiero biorąc listewkę można sprawdzić prawidłowość krzywizn. Niestety w modelu Viktory jedna wręga była za szeroka w stosunku do innych. Wyszło to dopiero po wstępnym złożeniu szkieletu i przyłożeniu listewki sprawdzającej. W wersji włoskiej były problemy z 13 wręgą.
Mam nadzieję, że nasz szkielet S&S będzie prawidłowy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 1:26, 07 Kwi 2022    Temat postu: 2018-01-16

2018-01-16

Bartolomeo napisał:
...
Dziwi mnie też, że podłużnica nie pokrywa się z górną krawędzią wręg co by zwiększyło powierzchnię klejenia.
[...]
Co gorsza przy przyłożeniu wręg do siebie widać wyraźnie brak poziomu na występach na których będą położone kolejne poziomy pokładów.
...

Też mnie to dziwi, gdyż byłby jednoznacznie ustalony poziom pokładu i byłoby jednoznaczne czy ma być "prosty jak stół" czy się unosić na dziobie i rufie (nie wspomnę o braku krzywizny pokładu na szerokości - jak wiadomo pokłady szły po łuku, opadając ku burtom, ale tego nie uwzględniała żadna z dotychczasowych kolekcji)..

Co do braku poziomu to gorsza sprawa. Nie wiem czy dobrze zrozumiałem problem. Rozumiem, że wszystkie wręgi są osadzone (ciasno) szczelinami w sklejce (ew. podłużnicy) i wychodzi różnica poziomów tzn. krawędź wręgi jest pod innym kątem niż sąsiadujące? Tu zalecam kontakt z Biurem Obsługi Klienta.
Lub "zabawę w poprawianie natury".
Rozrysowanie na kartce lub skan wręgów (co i tak polecamy do archiwum), sprawdzenie symetryczności i korekta szczelin:
• doklejanie forniru lub obłogu na krawędziach szczelin i doszlifowanie do uzyskania pionu;
• wklejenie drewienek i wycinanie nowych szczelin;
• rozrysowanie wręgów z prawidłowymi szczelinami i wycinanie ze sklejki nowych.

O niwelowaniu prostych błędów szerzej jest napisane w wątku » [link widoczny dla zalogowanych]
» JAK DOPASOWAĆ WRĘGI
[link widoczny dla zalogowanych]


zilustrowane zdjęciami kol. Bartolomeo i Janka <dzieki>

No chyba, że problem polega na czymś innym.

Konsekwencje niedopasowania owrężenia wychodzą nadal, przytoczę opisy kolegów na innym forum:
rasta87 napisał:
mackok napisał:
...
Większy problem mam z 2. pokładem. W części dziobowej mam wsporniki na różnych wysokościach. Na jednym z nich nie będę umieszczał belki poprzecznej, tylko podeprę ją równo z wysokością wspornika na małych słupkach - w ten sposób ukradnę 2mm. Inaczej pokład nie przylegałby do pierwszej wręgi od dziobu tylko unosił się za wysoko.
..

Ja też mam problem z drugą wręgą i jej pokładnikiem, tak jak opisał Mackok podnosi mi drugi pokład w części dziobowej nad wręgą nr 5 o 2 mm, żeby to zniwelować najprawdopodobniej obniżę mocowanie drugiego pokładnika tak aby pokład leżał na całej długości na wszystkich pokładnikach.
...

Brak jest chyba jednoznacznych opisów w relacjach kolegów na temat różnej wysokości wręg, i nowi uzerzy mają ciągle ten sam problem

użytkownik napisał:
...
Cześć, mam pytanie: Czy "bolce" podtrzymujące pokłady na wregach: 22, 26 i 27 masz wszystkie na tej samej wysokosci? czy jednak są one skierowane opadająco w stronę środka pokładu?

Co przyjąles za punkt odniesiania: "bolce" podtrzymujące poklady na wręgach (22,26 i 27) czy górne części wręg podrzymujące poklad nr1 ?
...

Koledzy dajcie komentarz jak to wygląda u Was.

Robert36 napisał:
    Witam.
    U mnie wręgi nr 20, 21, 22 wchodziły za głęboko w podłużnicę - były to minimalne niedociągnięcia, ułożyłem pierwszy pokład na sucho nieznacznie go obciążając i w ten sposób dopasowywałem wręgi do pokładu podkładając niewielkie elementy sklejki w taki sposób niwelowałem różnicę wysokości wręg względem pierwszego pokładu.
    Tak naprawdę miałem największy problem z krzywymi elementami szkieletu. Pisałem do DeA wyszczególniając wszystkie krzywe elementy, a oni stwierdzili, że jak dotąd nie mieli żadnych reklamacji do zeszytu nr 14, co mnie bardzo dziwiło, bo jak czytałem opinie innych forumowiczów budujących ten model, to zgłaszali reklamację na tym etapie budowy szkieletu. Zrezygnowałem z reklamowania owych części gdyż pewnie znudziłbym się czekaniem na odpowiedzi i uznawanie reklamacji, przypuszczam, że zrezygnowałbym z prenumeraty i zakończyłaby się przygoda z tym modelem. A tak radziłem sobie z pomocą kolegów doświadczonych min. podziękowania dla: Dziadka co nie ukrywam jest dla mnie mentorem i udowodnił, że jest inteligentnym facetem i podchodzi do sprawy w sposób fachowy oraz innych forumowiczów udzielających wartościowych porad i zawsze służących fachową pomocą <super> dla nich duże piwo <beer>

Dziadek napisał:
    "Zęby" na wręgach od strony rufowej 27 do 20 stopniowo (równolegle do pokładów) obniżają się w kierunku części środkowej. To samo jest w części dziobowej tylko opad jest trochę mniejszy, ale też równolegle do pokładu. I tak ma być. Poprawiałem o 0,5 mm tylko jedną wręgę - nie pamiętam którą 6 albo 7- w części dziobowej.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Sovereign of the Seas / Dyskusje Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin