Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

FRANCUSKIE ŁODZIE OKRĘTOWE w XVII w.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Le Soleil Royal / Dyskusje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Śro 14:39, 09 Gru 2020    Temat postu: FRANCUSKIE ŁODZIE OKRĘTOWE w XVII w.

FRANCUSKIE ŁODZIE OKRĘTOWE - XVII w.



Wprowadzeniem będzie krótki fragment z tematu p. Krzysztofa Gerlacha.
http://www.shipman.fora.pl/budowa-zaglowcow,11/dawne-lodzie-okretowe,11.html#11

    W postaci „chaloupe” czy „grande chaloupe” nazwa ta była przez Francuzów używana w odniesieniu do wykorzystywanych na okrętach łodzi odpowiadających angielskim „longboat” i "launch", chociaż – jak pokazałem wcześniej – z częstym brakiem konsekwencji. Zwykle z dwoma wioślarzami na każdej ławce (w sumie 18-20 wioseł), szeroka, bardzo silnie zbudowana. Pochylona rufa pawężowa, dość płaskie denniki. W XVII i XVIII wieku istniały także wielkie wersje z pokładem lub częściowym pokładem, zwane „Chaloupe pontée” albo „Double chaloupe”. Duże szalupy używane w XVI wieku u dalekich wybrzeży przez odkrywców, korsarzy i piratów, były przewożone na żaglowcach, ale z uwagi rozmiary transportowano je w postaci rozebranej, w ładowniach – te zwano „chaloupes en fagot” (dosłownie: w pęku). Z kolei odmiany tak wyspecjalizowane w operowaniu kotwicami, że wyposażone w specjalnie szyby (studnie) dla liny kotwicznej, nosiły miano „chaloupes a puits”.


Nie mamy planów łodzi Soleil Royal, ale już wiemy z monografii Jean-Cloude Lemineura, że rozporządzenie z 1689 r. zezwalało na trzy łodzie na okrętach pierwszej rangi o masie powyżej 1500 ton:
chaloupe (ang. longboat),
grand canot (przetłumaczone w wersji ang. na barge) i
petit canot (przetłumaczone na cutter).

Największa z nich, CHALOUPE - szalupa, była używana do wielu zadań, w szczególności do transportu kotwic, zaopatrywania okrętu zwłaszcza w wodę podczas kampanii. Była również używana do holowania okrętu w razie potrzeby np. po utracie steru lub ściągania z mielizny. Także używana do przewozu oddziałów morskich.
Szalupa opisana przez Jean-Claude Lemineura, pod koniec XVII w. miała długość 36 stóp czyli ok. 11 m i według Jeana Boudriota ważyła około 8200 funtów. Liczyła do 20 wioślarzy. Wysokość burt w zależności od długości wynosiła 6 do 8 stóp (ok. 183 - 244 cm).




GRAND-CANOT - używana do lżejszych zadań była mniejsza i mierzyła 30 stóp (ok. 9 m 15 cm).



PETIT-CANOT - była identycznej budowy jak grand-canot, tylko najmniejsza, mierzyła 25 stóp i 6 cali (ok. 7 m 77 cm).



Łodzie składowane były w luku na śródokręciu, jedna w drugiej, od największej do najmniejszej.



Z lewej strony autor zilustrował różnice w "kobyłce" (kołysce, podstawce) w części dziobowej i rufowej oraz rozłożenie podstaw/klinów zapasowych drzewc.



W monografii L'Ambitieux, która była mniejszą jednostką, jest mowa o dwóch łodziach:

Canot. A l'epoque les vaisseaux ne disposent que d'un seul canot, celui-ci a sept bancs.
Łódź. W tamtym czasie statki miały tylko jedną łódź, ta ma siedem ławek.



Chaloupe. Comporte onze bancs, retires lorsque le canot est place a l'interieur.
Szalupa. Posiada jedenaście ławek, zdejmowanych do umieszczenia łodzi w środku.



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Śro 0:54, 06 Sty 2021, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Śro 14:45, 09 Gru 2020    Temat postu: FRANCUSKIE ŁODZIE OKRĘTOWE

FRANCUSKIE ŁODZIE OKRĘTOWE

Typy francuskich łodzi XVII - XIX w.:
chaloupe pontée - double chaloupe,
canot (10 -11 m),
chaloupe (11 - 13 m),
grand canot (11 - 13 m),
petite canot (8.5 - 10.4 m),
peniche (8.35 - 9.20 m),
yole (6.9 m),
riffiau (3.25 m);

CHALOUPE

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
/ta właśnie służyła m.in. do przewozu kotwic, stałe krążki na dziobie i rufie - w "launch" ewoluowały w ruchomy żurawik/

Szalupa przewoziła również notabli, wtedy na rufie montowano zdobne zadaszenie, rozpięte na stelażu.







Rufa z chaloupe arme



PETIT-CANOT


Francuska petit-canot z końca XVIII w. - przy niemal identycznym profilu jak w brytyjskiej pinasie, mocno odmienne linie wodnic, prawie takie same jak na większych łodziach. To tłumaczy brak zapału Francuzów do używania odrębnej nazwy "péniche"


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pon 0:40, 21 Gru 2020, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Śro 14:46, 09 Gru 2020    Temat postu:

Na stronce
[link widoczny dla zalogowanych]
znalazłem świetne przykłady francuskich łodzi okrętowych.
L'ARTESIEN, 1764
/trzeba kliknąć – SPOILER/ Wink

Fotka chaloupe (dosł. szalupa) w typie angielskiego longbota.
W kolekcjach zeszytowych błędnie nazywana BARKĄ. Barka (barge) była reprezentacyjną łodzią admirała, kapitana. Zapewne chodzi o BARKAS bo to nazwa najczęściej tłumaczona przez polskie słowniki.


/ta właśnie służyła m.in. do przewozu kotwic, stałe krążki na dziobie i rufie - w "launch" ewoluowały w ruchomy żurawik/.

Następna to grand canot z całym osprzętem (nawet trap),



kolejne dwie to petit canot.




Inne modele.








[link widoczny dla zalogowanych]
chaloupe Creole
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Creole
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pon 1:51, 11 Sty 2021, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Śro 14:48, 09 Gru 2020    Temat postu: OŻAGLOWANIE

OŻAGLOWANIE

Temat będzie uaktualniany i weryfikowany - potrzebne datowania i wymiary


Łodzie okrętowe, w tym szalupa (chaloupe), były łodziami wiosłowymi,



ale jak była możliwość, mogły "chodzić" pod żaglami.


dwumasztowe łacińskie

W monografii [link widoczny dla zalogowanych] Jean-Claude Lemineura znajdziemy cztery typy ożaglowania szalup
1) dwumasztowe rejowe; 2) rozprzowe z bukszprytem i sztakslem,



3) trzymasztowe lugrowe z bukszprytem i wystrzałem, na bezanie rozprzowe i 4) dwumasztowe łacińskie.



Ożaglowanie trójmasztowej francuskiej chaloupe:


Trzy maszty, dwa z ożaglowaniem lugrowym, bezan z łacińskim i wystrzałem, bukszpryt i fok


schemat otaklowania - drzewce, żagle, olinowanie, z ożaglowaniem lugrowym i rozprzowym na bezanie


Przykłady innych ożaglowań.


dwumasztowa feluka, z ożaglowaniem łacińskim na grotmaszcie i rozprzowym na foku

Ożaglowanie innej łodzi (nie określę typu, gdyż petit canot na dużej jednostce będzie grand canot na mniejszej).



Jeszcze ożaglowanie szalupy hiszpańskiej sporo młodszej Santisima Trinidad



i moje kombinacje


lugrowe


lugrowe z bukszprytem i sztakslem


lugrowe z bukszprytem i dwoma sztakslami


gaflowe z bukszprytem i dwoma sztakslami

_________________
rosprze, rozprze - poprawność językowa mówi o rozprzu, a w "mowie" żeglarskiej znajdziemy rosprze.
_____________


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pon 0:43, 21 Gru 2020, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 0:55, 11 Gru 2020    Temat postu: Łodzie na RIVOLI 1810

RIVOLI, 1810

Mam fotki kompletu sześciu łodzi z francuskiej [link widoczny dla zalogowanych].

[link widoczny dla zalogowanych]<<klik



Trzy na śródokręciu. Największa grand canot w typie longbota.



Dwie na burtach.



I ostatnia na rufie.



Notabene bardzo ładny model.



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pon 1:02, 21 Gru 2020, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Nie 21:10, 13 Gru 2020    Temat postu:

Znalazłem w moim archiwum jeszcze kilka zdjęć "szalup" Rivoli. Może ktoś zechce skorzystać.










Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pon 0:46, 21 Gru 2020, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Śro 22:51, 16 Gru 2020    Temat postu: L'HERMIONE 1779

L'HERMIONE, 1779

Przy rekonstrukcji [link widoczny dla zalogowanych] można podpatrzeć rozwiązania m.in. belek, dulek i inne.


[link widoczny dla zalogowanych]<<klik

/na stronie były fotki lepiej ilustrujące, ale już ich nie ma Sad /

Chaloup.



Grand canot.




Chaloup, grand canot, petit canot.



_____________


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pon 0:51, 21 Gru 2020, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pon 1:30, 11 Sty 2021    Temat postu: CHALOUPE

CHALOUPE

W zgromadzonych materiałach widzimy w szalupach francuskich dwa rodzaje rolki kotwicznej tylnicy (raczej bez względu na okres, choć sądziłem, że to różnice ewolucyjne).
Przy waloryzacji szalupy, a dokładniej chaloupe z okresu Soleil Royal, 1669 - 1692 dobrze byłoby wiedzieć jak powinien (mógłby) wyglądać ten element.
W materiałach promocyjnych monografii Jean-Claude Lemineura - LA CHALOUPE DES VAISSEAUX de 1680 - 1780 na stronie Ancre, planik chaloupe - rysunek 1 (20 wioseł, ale nie wiem z którego roku, chociaż w monografii l'Ambitiex - ten jest datowany Wink wygląda podobnie) przedstawia krążek "wbudowany" w klepkę mocnicy rufowej.




Jest jednak sporo przykładów jak rysunek nr 2 gdzie "krążek" (jarzmo) wystaje ponad pawęż np. chaloupe do modelu dużo późniejszego Royal Louis, 1759



czy l'Artesien, 1764



i podobnie na tych wizualizacjach 3D,



ale na drugim malowanie takie jakieś angielskie z czasów Victory.

Natomiast to niskie rozwiązanie (rysunek 1) jest również w tym samym okresie i na jeszcze późniejszych (młodszych) jednostkach.

le Duc de Duras, 1765




Creole, 1827



A tu jeszcze ciekawiej - połączone wersje 1 i 2.



O wyjaśnienie tej kwestii poprosiłem p. Krzysztofa.

    To dość proste. Nigdy nie było pełnej jednolitości. Tak samo zresztą we Francji, jak w Anglii. W przeciwieństwie do okrętów, projektowanych przez uznanych i mianowanych konstruktorów, ich wyposażenie łodziowe leżało w gestii stoczni i wiązało się z lokalnymi tradycjami stoczniowymi, co najwyżej przychodził jakiś odgórny rozkaz, typu "zainstalować rolki do liny kotwicznej na dziobnicach i tylnicach wszystkich szalup". Poza tym preferowano różne techniki transportu kotwic przez szalupy, a zakres czynności przy kotwicach był szerszy niż sam transport. Czasem większą wygodę zapewniała rolka w tylnicy, czasem przewagę dawał żurawik (także taki wystający w tył za rufę). Trochę to też zależało od konstrukcji rufy łodzi (jej wysokości, siły wiązań). Jednak, musząc wybierać, zdecydowałbym się dla dużego okrętu z końca XVII w. na szalupę z rolką nisko umieszczoną, w tylnicy. Sądząc po modelach z epoki, Francuzi - znając i wykorzystując wszystkie odmiany - w całym okresie używania szalup z udogodnieniami dla operowania kotwicą okrętową najbardziej lubili właśnie taką wersję. Być może wiązało się to z łatwością składowania; brak elementu zdecydowanie wystającego ponad klepkę mocnicy burtowej nie groził zahaczeniem czy uszkodzeniem, np. podczas wstawiania jednej łodzi w drugą.
    Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pon 1:53, 11 Sty 2021, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Le Soleil Royal / Dyskusje Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin