Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zeszyty 60, 61, 62 i 64 ŁODZIE OKRĘTOWE / WALORYZACJA
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Le Soleil Royal / Dyskusje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 1:47, 08 Gru 2020    Temat postu: Zeszyty 60, 61, 62 i 64 ŁODZIE OKRĘTOWE / WALORYZACJA

Zeszyty 60, 61, 62 i 64 ŁODZIE OKRĘTOWE

W zeszytach od 60 do 64 będą elementy do budowy dwóch łodzi okrętowych. Niestety nie wiem które łodzie mają reprezentować, ale już wiemy z monografii Jean-Cloude Lemineura, że rozporządzenie z 1689 r. zezwalało na trzy łodzie na okrętach pierwszej rangi o masie powyżej 1500 ton:
chaloupe (ang. longboat),
grand canot (przetłumaczone w wersji ang. na barge) i
petit canot (przetłumaczone na cutter).

W kolekcjach (tej również) łodzie są uproszczone i różnią się jedynie wielkością.



Wymiary większej szalupy:
Długość całkowita ( z parapetem + stewa) bez steru -- 122 mm.
Szerokość parapetu w najszerszym miejscu - 37 mm
Wysokość rufy z parapetem bez kilu - 18 mm

Wymiary mniejszej szalupy:
Długość całkowita ( z parapetem + stewa) bez steru -- 105 mm.
Szerokość parapetu w najszerszym miejscu - 32 mm
Wysokość rufy z parapetem bez kilu - 16 mm

ZESZYT 61

W instrukcji zeszytu 61 jest błędna kolejność poszycia tzn. najpierw planki, a potem poszycie pawęży.


żeby było poprawnie na tym etapie, to należałoby zrobić drugie poszycie

Powinno być odwrotnie, najpierw oklejamy pawęż, a dopiero potem poszycie.



przykład poszycia dwuwarstwowego - pierwsze poszycie z orzecha, drugie z meranti

Przykłady pawęży szalup.




Przejdźmy do budowy wg instrukcji.

Wręgi w zestawie są zbyt toporne (jest ich za mało, są za szerokie i za grube). Jeżeli ktoś zdecyduje się na waloryzację, to na temat francuskich łodzi okrętowych jest na forum bardzo dużo informacji i przykładów ich wyglądu, będę sukcesywnie coś podrzucał.

WALORYZACJA
INFORMACJE WSTĘPNE


Przystępując do budowy własnych łodzi powinniśmy mieć plany, rysunki i wzory modeli. We wspomnianej monografii znajdziemy opisy, rysunki i plany wymienionych łodzi.

Największa z nich, CHALOUPE - szalupa, była używana do wielu zadań, w szczególności do transportu kotwic, zaopatrywania okrętu zwłaszcza w wodę podczas kampanii. Była również używana do holowania okrętu w razie potrzeby np. po utracie steru lub ściągania z mielizny. Także używana do przewozu oddziałów morskich.
Szalupa opisana przez Jean-Claude Lemineura, pod koniec XVII w. miała długość 36 stóp czyli ok. 11 m i według Jeana Boudriota ważyła około 8200 funtów. Liczyła do 20 wioślarzy. Wysokość burt w zależności od długości wynosiła 6 do 8 stóp (ok. 183 - 244 cm).

W skali 1:70 miałaby 157 mm

    W kolekcji największa łódź ma 122 mm, więc różnica wynosi 35 mm - dużo, dlatego wstrzymałbym się z decyzją co do długości i realizacji łodzi (chaloupe) do czasu, gdy będziemy mieć określony luk na śródokręciu, w którym będą montowane łodzie. Może się okazać, że nie będzie miejsca na dłuższą łódź niż ta z kolekcji.






GRAND-CANOT - używana do lżejszych zadań była mniejsza i mierzyła 30 stóp (ok. 9 m 15 cm) - w skali 130 mm.



PETIT-CANOT - była identycznej budowy jak grand-canot, tylko najmniejsza, mierzyła 25 stóp i 6 cali (ok. 7 m 77 cm) - w skali 111 mm



    Waloryzując łodzie możemy również przyjąć, że większa to będzie grand canot, a mniejsza petit canot (różnice w długościach są niewielkie) i wzorować się na nich.


Łodzie składowane były w luku na śródokręciu, jedna w drugiej, od największej do najmniejszej.



Z lewej strony autor zilustrował różnice w "kobyłce" (kołysce, podstawce) w części dziobowej i rufowej oraz rozłożenie podstaw/klinów zapasowych drzewc.



Dodatkowym źródłem może być monografia L'Ambitieux, w której jest mowa o dwóch łodziach:

Canot. A l'epoque les vaisseaux ne disposent que d'un seul canot, celui-ci a sept bancs.
Łódź. W tamtym czasie okręty miały tylko jedną łódź (canot), ta ma siedem ławek.



Chaloupe. Comporte onze bancs, retires lorsque le canot est place a l'interieur.
Szalupa. Posiada jedenaście ławek, zdejmowanych do umieszczeniu łodzi (canot) w środku.




Jak mamy wystarczające materiały, to decydujemy czy trzymamy się sztuki szkutniczej, korzystając z wymienionych (czyli w dużych łodziach robimy wręgi z kilku elementów):


Francuska canot z poczatków XVIII w., w typie ang. longboata




Francuska petit-canot z końca XVIII w. - przy niemal identycznym profilu jak w brytyjskiej pinasie, mocno odmienne linie wodnic, prawie takie same jak na większych łodziach. To tłumaczy brak zapału Francuzów do używania odrębnej nazwy "péniche"



czy jednak skorzystamy z dobrodziejstw uproszczenia (bo i tak można) i robimy wręgi z jednego lub dwóch elementów.


Artesien

W dziale FRANCUSKIE ŁODZIE OKRĘTOWE XVII w. zgromadziłem przykłady planów, modeli francuskich łodzi oraz łodzie z repliki HERMION - można zobaczyć jak to wygląda od środka, ale należy pamiętać, że w większości są to przykłady łodzi późniejszych.

Arrow Dalsze informacje dotyczące waloryzacji zbieramy w tym wątku.

Polecam również:
» Łodzie okrętowe / Łodzie ST / Łodzie HMS Victory
[link widoczny dla zalogowanych]
» SZALUPA
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pią 1:49, 05 Lut 2021, w całości zmieniany 12 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Śro 14:57, 09 Gru 2020    Temat postu: WALORYZACJA

WALORYZACJA

Na angielskim forum DeAgostini mieliśmy przykład waloryzacji, gdzie po zrobieniu kadłuba wg instrukcji, modelarz usuwał wręgi Dremelem i wklejał większą ilość węższych i cieńszych listewek (wręgów).
[link widoczny dla zalogowanych] - już niestety zniknęło



Przy usuwaniu wręgów można uszkodzić skorupę, więc zaproponuję inne wykonanie, mianowicie na podstawie wręgów z zestawu zrobić kopyto.

Jak zrobić łódź na kopycie pokazywał np. na Kodze Zbyszek:
[link widoczny dla zalogowanych]

Do wykonania kopyta i skorupy możemy też wykorzystać deskę montażową z wręgami z kolekcji.



Ja zrobiłbym to w ten sposób:
Po sklejeniu kopyta (wręgi + deska) i zeskosowaniu wręgów, okleić kopyto taśmą klejącą (izolacja przed klejem). Uformowane do kształtu nowe, cieńsze wręgi przykleić końcówkami do wręgów (kopyta). Potem okleić listwami poszycie (jak w kolekcji lub jak ja pokazałem). Po wyschnięciu odciąć wręgi na krawędzi burty, następnie wkleić w skorupę kolejne wręgi.

Tyle teorii, a praktykę można zobaczyć w moich relacjach z budowy szalupy (szalup Smile) do Santisima Trinidad
Szalupa1 w typie angielskiej launch
http://www.shipman.fora.pl/santisima-trinidad-relacja-z-budowy-karrex,25/szalupa-1-relacja-z-budowy,827.html
Soleil Royal Szalupa2 w typie francuskiej chaloupe
http://www.shipman.fora.pl/sekcja-by-karrex,39/soleil-royal-chaloupe-czyli-jak-zrobic-szalupe,843.html
i Victory
[link widoczny dla zalogowanych]

Kopyto jak widać, można wykorzystać do kilku łodzi (np. druga jako osobny model z ożaglowaniem lub z wiosłami + [link widoczny dla zalogowanych]).

Polecam cykl p. Krzysztofa Gerlacha:
» DAWNE ŁODZIE OKRĘTOWE
[link widoczny dla zalogowanych]

oraz
» Łodzie okrętowe / Łodzie ST / Łodzie HMS Victory
[link widoczny dla zalogowanych]
» SZALUPA
[link widoczny dla zalogowanych]



W instrukcji jest mowa o lekkim postarzaniu poszycia. Co oni wiedzą o postarzaniu Wink Very Happy

Ten to postarza

Part 61 - Weathering ship boats
https://www.youtube.com/watch?v=oUdLqUN-oD0

Part 62 - Weathering paint chipping effects on ship boats
https://www.youtube.com/watch?v=IRrTl833si4







Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Nie 0:01, 03 Sty 2021, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Śro 14:59, 09 Gru 2020    Temat postu: CHALOUPE / Jak zbudować

CHALOUPE


3D

W postaci „chaloupe” czy „grande chaloupe” nazwa ta była przez Francuzów używana w odniesieniu do wykorzystywanych na okrętach łodzi odpowiadających angielskim „longboat” i "launch". Zwykle z dwoma wioślarzami na każdej ławce (9-10 ławek, w sumie 18-20 wioseł), szeroka, bardzo silnie zbudowana. Pochylona rufa pawężowa, dość płaskie denniki. Służyła m.in. do przewozu kotwic, charakteryzowały ją stałe krążki na dziobie i rufie (jak w longbotach - w "launch" ewoluowały w ruchomy żurawik). W XVII i XVIII wieku istniały także wielkie wersje z pokładem lub częściowym pokładem, zwane „Chaloupe pontée” albo „Double chaloupe”.




ławka z jarzmem fokmasztu była demontowalna

Na kopycie największej łodzi robimy skorupę kadłuba. Oklejamy najpierw pawęż, potem robimy poszycie (wg zasad lub uproszczone). Wklejamy stewy, kil, ozdobne (profilowane) listwy burtowe oraz odbojnice. Zilustruję szalupą z Royal Louis.




Po odseparowaniu we wnętrzu wklejamy ożebrowanie (dokładne wg wzorów i zasad lub uproszczone), ławki sternika, pokładzik dziobowy, podłużniki, wewnętrzne wzmocnienia burtowe i greting,




następnie pozostałe elementy wnętrza szalupy, wzmocnienia dulek, cztery pachoły, krążki na dziobie i rufie, ławki wioślarzy, z jarzmami masztów, gniazda masztów, ster z okuciami i okucia wystrzałów.






Dalej wiosła, maszty, gafle, wystrzały, żagle, takielunek, kotwicę i trap.


szalupa z mniejszej jednostki l'Artesien


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pon 1:17, 21 Gru 2020, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Sob 0:43, 12 Gru 2020    Temat postu: Zeszyt 62

ZESZYT 62

Znów rozczarowuje tym razem spasowanie elementu "pokładziku" dziobowego (w instrukcji jakoś jest dobrze Wink).



Jeżeli robicie łodzie wg instrukcji lub waloryzujecie, ale z tym pokładzikiem,



sugerowałbym zmienić kolejność, najpierw okleić ściankę grodzi (bakisty), a potem pokładzik.
Tak jak na zdjęciach poniżej. Zapewne w naszych szalupach ze względu na wielkość, nie da rady zrobić drzwiczek Wink




w drugim przykładzie poszycie jest w poprzek, czemu inaczej, nie wiem.

Jak już pisałem zamiast pokładziku (bakisty) może być deska z jarzmem masztu - ruchoma (pamiętacie rysunek) lub stała jak poniżej.



I jeszcze przykład węzłówki ławki wioślarza



Również zmieniłbym "podłogę" (greting, poszycie dna) z tych trzech listew na pełne poszycie jak na prezentowanych już przykładach.



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pon 1:19, 21 Gru 2020, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Nie 18:13, 13 Gru 2020    Temat postu: Zeszyt 64

ZESZYT 64

STER i RUMPEL

Przejrzałem zachodnie instrukcje i "trochę" rozczarowuje ster i rumpel.
Ster jest chyba klejony do pawęży - brak okuć zawiasów steru, a rumpel jest przeskalowany, toporny. Zacytuję moje zdanie wyrażone w innej kolekcji "...(strasznie przeskalowany, bardziej przypomina dyszel wozu niż rumpel z epoki Wink ).
Oczywiście, komu to nie przeszkadza to nie ma sprawy. ..."

i dalej:
Ja jednak zaproponowałbym inne rozwiązania.
Rumpel można zrobić z drutu mosiężnego np. ø = 0,6 mm (lub coś koło tego albo długiej szpilki wyprofilowanej jak na przykładach francuskich łodzi)
i wygląda to tak



(szczegóły [link widoczny dla zalogowanych])

Rumpel z drewna lub forniru.




Szczegóły wykonania [link widoczny dla zalogowanych]

Okucia to blacha z puszek - paski szer. ok. 0,9 mm;
bolce - szpilki ø = 0,6 mm;




Może kogoś zainspiruje do własnej metody wykonania i ją przedstawi. Zapraszam


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pon 1:24, 21 Gru 2020, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Śro 22:59, 16 Gru 2020    Temat postu: Smukła YOLE kapitana

Sporo materiałów zebrałem na waloryzację dużej, "roboczej" CHALOUPE, ale moim faworytem byłaby:

smukła YOLE kapitana



Rivoli

świetnie wyglądają pokłady z kratownic (moim subiektywnym zdaniem oczywiście).





Creole

Są to przykłady z młodszych jednostek i szkoda, że ich nie było w epoce Soleil Royal.

Patrz temat:
» FRANCUSKIE ŁODZIE OKRĘTOWE w XVII w.
http://www.shipman.fora.pl/le-soleil-royal-dyskusje,137/francuskie-lodzie-okretowe,815.html#3589
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Śro 23:00, 16 Gru 2020, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pon 1:26, 21 Gru 2020    Temat postu: [SR] OŻAGLOWANIE SZALUPY

OŻAGLOWANIE SZALUPY

Łodzie można umieścić jak to zostało już pokazane, jedna w drugą w luku na śródokręciu, ale można pokusić się o "uzbrojenie" jednej z nich (lub dodatkowej) w maszty, żagle i otaklowanie, eksponowanej obok modelu w gablocie.

Dawno temu znalazłem ilustrację z ożaglowaniem trójmasztowej francuskiej chaloupe:


Trzy maszty, dwa z ożaglowaniem lugrowym, bezan z łacińskim i wystrzałem, bukszpryt i fok

W monografii [link widoczny dla zalogowanych] znajdziemy kilka dalszych rysunków, pokazujących inne typy ożaglowania szalup
1) dwumasztowe rejowe; 2) rozprzowe z bukszprytem i sztakslem,



3) trzymasztowe lugrowe z bukszprytem i wystrzałem, na bezanie rozprzowe; 4) dwumasztowe łacińskie;




schemat otaklowania - drzewce, żagle i olinowanie

i innych przydatnych w waloryzacji.






Jeszcze rysunek stron z akcesoriami - wiosła (1), maszty (2-6), flagi i bandery (7-16), okucia (18-39), bosak (40), kotwica (41), lina odbojowa (42), trap (43), falkonety (45, 46), czerpak (47).



Lina odbojowa (42)




Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Sob 2:21, 02 Sty 2021, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 0:10, 31 Gru 2020    Temat postu: Zeszyt 64

ZESZYT 64

DULKI, ŁAWKI i GRETING

Zwracałem uwagę na ster i rumpel, ale przegapiłem dość istotny błąd.
W zeszycie 64, w instrukcji 64f przeczytamy
Cytat:
...
Zbuduj podpory wioseł (...) i przyklej na zwieńczeniach burty, na wysokości ławek
...


dla zilustrowania posłużę się zdjęciem Marka

Klejenie podpór wioseł/dulek na wysokości ławek jak w instrukcji jest błędne. Dulki są na burcie pomiędzy ławkami - co zobaczymy na planikach w tymże zeszycie, jak również w przykładach powyżej, w tym wątku.




Marek napisał:
...
Tak jak niżej

[link widoczny dla zalogowanych]
...


Tak, jeżeli trzymamy się budowy wg instrukcji. Jeżeli bardziej poprawiamy kolekcję i waloryzujemy łodzie, to zwracam też uwagę, że te podpory (wg instrukcji) są toporne, za grube i przeskalowane. To była drewniana "plakieta" zabezpieczająca burtę przed ścieraniem (jak na schemacie poniżej).



W innych flotach była stosowana też opcja z dwoma kołkami



Ponadto jest ich za mało, tak jak ławek. Ławek powinno być więcej - 9 dla większej (przyjmuję, że to grand canot) i 7 do mniejszej łodzi (petit canot) i wtedy odpowiednio więcej dulek.


grubość tych podpór do 1 mm

W łodziach z kolekcji (wg instrukcji) greting czy poszycie pokładu składa się z trzech grubych i szerokich listew (powinny być węższe i większa ilość). Jak zobaczycie w drugim przykładzie



Marek dał na gretingi pięć listew (i już wygląda to lepiej), ja bym poszedł jeszcze dalej i zwiększyłbym ich ilość do 7 - 9 listew (oczywiście przy węższych wręgach, nie tych z kolekcji).

W moich szalupach do ST na gretingi dałem 9 (z kilsonem) w pierwszej i 11 listew w drugiej (tu greting jest wyżej),



również 11 w wersji z poszyciem (kilson na środku).



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Nie 2:43, 03 Sty 2021, w całości zmieniany 7 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Le Soleil Royal / Dyskusje Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin