Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

SOLEIL ROYAL / OZDOBY LUSTRA
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Le Soleil Royal / Dyskusje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 22:56, 03 Maj 2019    Temat postu: SOLEIL ROYAL / OZDOBY LUSTRA

SOLEIL ROYAL / OZDOBY GALERII BALKONOWEJ

Powodem szczególnej sławy okrętu SOLEIL ROYAL stały się jego bardzo bogate barokowe zdobienia, których projektantem był Jean Berain, któremu po śmierci Charlesa Le Bruna, zlecono zaprojektowanie całości dekoracji zewnętrznej okrętów króla i nadzór nad wykonawstwem. Jego styl cechuje nowatorstwo dekoracji opartych na arabeskach, stworzył nową odmianę dekoracji zwaną berinades?. Motywy używane przez Béraina to: satyry, sfinksy, trytony, chimery, gryfy, hippokampy, ale też postaci z commedia dell’arte i opery, muzycy i akrobaci. Wprowadził także do dekoracji motywy Turków i Chińczyków. Na rysunku rufy SOLEIL ROYAL widać doskonale styl Beraina. Wokół centralnego podmiotu, ogólnie mitologicznego (Apollo na rydwanie), wyartykułowana jest idealnie symetryczna sieć arabesek, wzbogacona elementami architektonicznymi, kariatydami, popiersiami i chimerami. Oprócz rozszyfrowanego Apolla interesuje mnie symbolika pozostałych czterech postaci na rufie i postać na hippokampie figury galionowej.

GALERIA RUFOWA


rycina Jean Berain z 1669 r.



Wersja kolorystyczna



Pełna wersja kolorystyczna



Model wykonany na podst. wizerunków Beraina



Musee de la Marine

Model w Musee de la Marine, w Paryżu wykonany przez Jean-Baptiste Tanneron (1807 - 1852) na podstawie rycin Jeana Beraina z 1669 r.



Głównym tematem ozdoby pawęży jest płaskorzeźba Apolla na rydwanie



Zobacz
» GALERIA
[link widoczny dla zalogowanych]



Można zauważyć, że model różni się od rysunku wyjściowego kilkoma szczegółami



Mianowicie model ma nieco inny kształt pawęży, w górnej części jest smuklejszy (węższy); pawęż jest nieco wyższa (korona jest wyżej), w modelu jest pięć okien na każdym piętrze (pokładzie), a na rysunku sześć; figury boczne mają inne pozy: na rysunku siedzą, na modelu klęczą; inna ornamentyka balkonów i pozostałych ozdób - włącznie z ozdobą nawisu nad sterem.
Inwencja twórcza Tannerona czy miał jakieś inne przesłanki, nie wiem. Fajnie jakby w zeszytach zostało to jak i symbolika dekoracji Beraina wyjaśnione, ale pewnie przeceniam kolekcję.

____________________________________________________________________________

RUFA - GALERIA BOCZNA - Wykusz

Projekt Beraina



[link widoczny dla zalogowanych]


Również odmienny model Tannerona



____________________________________________________________________________

I niestety zupełnie odmienny model z kolekcji DeAgostini (wcześniej Altaya).



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Nie 1:41, 06 Gru 2020, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Śro 11:59, 14 Sie 2019    Temat postu: Apollo na rydwanie - Ozdoba pawęży

OZDOBA GALERII RUFOWEJ

Główna ozdoba pawęży (czy jak kto woli lustra lub galerii rufowej) dołaczona do pierwszego numeru przedstawia płaskorzeźbę Apolla na rydwanie zaprzężonym w cztery konie.

Jest to tradycyjnie metalowy odlew w złotym kolorze, jeżeli ktoś zechce wydobyć tzw. rysunek rzeźby może ten detal [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]




różnica między patynowanym, a niepatynowanym detalem

i na pawęży, pamiętajcie nie przyklejajcie za wcześnie




bo instrukcja coś przeholowała z odległościami między zdobieniami


zeszyt 137

i jak widać "się gonią" po tle



Wygląda jakby było brak "korony" pawęży


Michel Saunier

[link widoczny dla zalogowanych]


i ten detal na przykładzie modelu Kazia:





[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Powinno być jak poniżej, jeżeli dekor wzorowany jest na modelu Tennerona (świadczy o tym pięć okien)




lub tak jak na rysunku Beraina, a w kolekcji jest ni tak, ni tak.



Jakoś inne zestawy sobie z tym radziły Wink




A, i nie pomylcie się w wklejaniu ozdób zwieńczenia pawęży (jak to jest pokazane na materiałach [link widoczny dla zalogowanych] i [link widoczny dla zalogowanych] - ciekawe czy ktoś to wyłapał) - "panienki" do wewnątrz, koniki na zewnątrz, nie odwrotnie Twisted Evil



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pią 13:39, 16 Sie 2019, w całości zmieniany 10 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 13:04, 16 Sie 2019    Temat postu: Pawęż - MODYFIKACJA

Poruszałem temat zbyt dużej "przerwy" między ornamentami galerii rufowej (nie wiem jaki jest powód tego odstępstwa od ww wzorów),



w oparciu o francuską relację (w linkowni), gdzie kol. luckybrunel, dokonał korekty tego błędu, modyfikując pawęż, przy zostawieniu elementów dekoracji z kolekcji (nie każdy ma możliwości czy umiejętności wykonu własnych rzeźb, czy choćby tych detali na zwieńczeniu "korony" pawęży - pod siedzącymi postaciami).

[link widoczny dla zalogowanych]







Drugim rozwiązaniem jest odcięcie po łuku (takim samym jak jest w kolekcji) tyle pawęży o ile opuścimy oba elementy siedzących postaci, żeby za postaciami było tyle tła co jest przed modyfikacją - pierwsze zdjęcie.




Nie jest to jedyna niezgodność w ozdobach pawęży - inny kolega wykazał, że rzeźby ozdób na koronie pawęży są za duże w stosunku do pierwowzoru Beraina (widać na poniższych zdjęciach), również korona jest zniekształcona i tak jak latarnie do poprawki.



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Sob 20:15, 24 Sie 2019, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 1:22, 07 Lis 2019    Temat postu:

W poście z modyfikacją pawęży pisałem:

Nie jest to jedyna niezgodność w ozdobach pawęży - inny kolega wykazał, że rzeźby ozdób na koronie pawęży są za duże w stosunku do pierwowzoru Beraina (widać na poniższych zdjęciach), również korona jest zniekształcona i tak jak latarnie do poprawki.



Z tą skalą figur nie jest do końca tak jak to zostało przedstawione, mianowicie zrobiłem rysunek porównawczy ryciny Beraina z pawężą Mantua i jak widać pawęż Beraina (przy zachowaniu tej samej wysokości pawęży od nawisu do korony) jest znacznie szersza, a więc przy zachowaniu proporcji szerokości figury są większe niż wykazał to kolega.








Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Nie 23:50, 26 Sty 2020, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Nie 23:52, 26 Sty 2020    Temat postu: Symbolika

Interesowała mnie symbolika postaci na lustrze Soleil Royal

Cytat:
...
Oprócz rozszyfrowanego Apolla interesuje mnie symbolika pozostałych czterech postaci na rufie i postać na hippokampie figury galionowej.
...

Na francuskim forum znalazłem odpowiedź na pierwszą część.



W uzupełnieniu wątku "rydwanu" Apolla (rydwan zastąpił tron), nazwy 4 koni: Pyroïs, Euos, Actéon, Phlégon.

Na koronie lustra po prawej widzimy Alegorię Zachodu i konia, po lewej Alegorię Orientu (czyli Wschodu) i wielbłąda, w centrum korona królewska.

W płycinach górnej części zwieńczenia lustra znajduje się dwanaście znaków zodiaku. Zwieńczenie podtrzymywane jest przez 2 kariatydy. Na bocznych daszkach hełmów balkonów spoczywają: z prawej Alegoria Ameryki, z lewej Alegoria Afryki.

W centrum środkowej balustrady tarcza z nazwą okrętu, w pozostałych panneaux z monogramem Ludwika XIV.

Po wewnętrznej stronie klap ambrazur lilijki (fleurs de lys) - informacja dla waloryzujących Wink.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pon 0:39, 13 Kwi 2020    Temat postu:

Z perspektywy prac nad moim modelem mam uwagę na temat wcięcia na koronie pawęży.



Wzorując się na powyższym szkielecie pawęży, zrobiłem też to wcięcie



- sądziłem, że lepiej tam będzie osadzić elementy zwieńczenia, jednak tak nie jest - lepiej pozostawić tam łuk.



Może być taki jak w kolekcji (jedynie nieco opuszczony, żeby zniwelować ten odstęp między koroną, a główną dekoracją galerii - jest o tym w tym wątku) lub lekko "profilowany" (czerwona linia na zdjęciu z lewej).
W obu przypadkach będzie więcej płaszczyzny do przyklejenia elementów dekoracji korony pawęży.
Taka mała uwaga techniczna.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 1:48, 20 Sie 2020    Temat postu:

AiDi napisał:
Karrex napisał:
...
jedynie nieco opuszczony, żeby zniwelować ten odstęp między koroną, a główną dekoracją galerii - jest o tym w tym wątku
...


To ja zapytam ile konkretnie (w centymetrach lub milimetrach) polecacie opuścić? Chcę to przyciąć zanim wkleję tę wręgę
...


Co do pawęży to obawiam się, że będziesz musiał sam sobie obliczyć ile obciąć, sumując części składowe z kolekcji.
Czyli suma 3 grubości balkonów + szerokości trzech wytrawek z oknami + wysokość ornamentu z pierwszego zeszytu + ornamenty korony lustra (postać z koniem i postać z wielbłądem). Wynik odejmujesz od wysokości wręgi 13 (nazywam ją pawężą) i wychodzi o ile skrócić. Na moje oko to będzie jakieś 20 mm (2 cm).

Z tym okiem to oczywiście żart, podałem mój wynik.
Pawęż z kolekcji ma bodajże ± 185 - 186 mm, moje pawęże mają ± 165 mm.

Jak patrzę u Marka to wysokość od ostatniego pokładu do górnej krawędzi pawęży wynosi ± 47 - 48 mm, więc obniżenie o 20 mm myślę nie będzie kolidowało z pokładem i burtami. Trzeba też będzie skrócić węzłówki rufowe.



Podam jeszcze że mam 65 mm od górnej krawędzi okien (wł. drzwi) do górnej krawędzi pawęży.


elementy ozdób "na sucho" - nie licują z występami bo trzeba spasować z koroną

Zwracam też uwagę, że jeżeli będą te same dekoracje (postać z koniem i postać z wielbłądem - w kolekcji chyba 2 konie) co na materiałach promocyjnych i relacjach zachodnich



to są one źle zaprojektowane - postacie powinny mieć nogi na górnej krawędzi, a mają na dolnej, przez co dolne krawędzie ornamentów zamiast do występów (A) idą nad nimi (do nóg koni).

Czy to jest do skorygowania? Ja widzę mało inwazyjny sposób.
Odciąć nogi zwierzaków tak, by można było po nadaniu większego skosu wpasować obie dekoracje pomiędzy wypusty i podszlifowany element korony (jak na wizualizacji poniżej).



Lub wyrzeźbić nowe wzorując się na rycinach Beraina lub modelu Tannerona.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Czw 22:52, 27 Sie 2020, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Nie 1:38, 06 Gru 2020    Temat postu:

W tym wątku wyjaśniałem symbolikę postaci i ozdób na galerii rufowej.
Znalazłem również opis postaci z bocznej galerii
[link widoczny dla zalogowanych]



Jest to zupełnie inny wizerunek niż zamieszczone Beraina i Tannerona, dlatego nie brałem go pod uwagę, ale na nim wzorował się Michel Saunier, choć jak porównacie, dokonał pewnych modyfikacji m.in. zwęził boczną galerię (wg mnie na niekorzyść) i dodał ornamentykę Beraina (wg mnie na korzyść)



i takie ozdoby będą w drugiej kolekcji, więc trzeba je opisać Wink


Na hełmie wizerunek młodego Ludwika XIV na tle słońca nad Rogami Obfitości (jak u Tannerona).
Poniżej Bóg Chronos (mylony z Kronosem, ojcem Zeusa, w mitologii greckiej bóg rolnictwa, jeden z tytanów i najmłodszy syn Uranosa i Gai).



Chronos (gr. Χρόνος Chrónos – czas, łac. Chronus) – bóg w mitologii greckiej, w przedsokratejskich pracach filozoficznych uważany za personifikację czasu, który wszystko widzi, ujawnia i wyrównuje. Według niektórych kosmogonii źródło wszechrzeczy, budowniczy wszystkiego.
W greckich i rzymskich mozaikach przestawiany jako mężczyzna poruszający koło zodiaku. Często nazywany imieniem Aeon (Wieczny Czas). Zwykle przedstawiany jako stary, mądry mężczyzna z długą, siwą brodą z klepsydrą. Współcześnie ukazywany między innymi jako Ojciec Czas.


Chronos ozdoba z drugiej kolekcji DeA

Poniżej alegorie czterech głównych wiatrów (z ośmiu wymienionych w mitologii greckiej i rzymskiej), przedstawionych tutaj w postaci wirów.
Poniżej panneaux z monogramami króla.
Na samym dole Bóg Tryton.


Tryton ozdoba z drugiej kolekcji DeA

Tryton (także Triton; gr. Τρίτων Trítōn, łac. Triton) – w mitologii greckiej bóg morski.
Uchodził za syna boga Posejdona i bogini Amfitryty oraz za brata nimfy Rode, a także za ojca Tritei, Trytonid, trytonów i Pallas. Należał do orszaku Posejdona i Amfitryty.


Tryton, Muzea Kapitolińskie, Rzym

W sztuce przedstawiany jest zwykle jako istota o mieszanej budowie, z trójzębem i wielką muszlą. Górna część jego ciała (tułów, głowa, ręce) jest podobna do ciała człowieka (tak jak centaurów i ichtiocentaurów), natomiast dolna ma kształt ryby (tak jak ichtiocentaurów i hippokampów; przeważnie ma rybi ogon skręcony spiralnie). Czasami posiada jedną parę końskich nóg (tak jak ichtiocentaury).
Imię Trytona bywa stosowane często do szeregu istot morskich – pół ludzi, pół ryb (trytonów).

Imieniem bóstwa został nazwany największy księżyc Neptuna – Tryton.

Mam nowe pytania, czy zamieszczony rysunek jest wizerunkiem Soleil Royal (z którego roku) i kto jest jego autorem?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Le Soleil Royal / Dyskusje Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin