Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

SANTISIMA TRINIDAD / NOWA KOLEKCJA na WSCHODZIE

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Santisima Trinidad / Dyskusje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Sob 21:26, 21 Sie 2021    Temat postu: SANTISIMA TRINIDAD / NOWA KOLEKCJA na WSCHODZIE



Z zapowiedzi DeAgostini za wschodnią granicą dowiedziałem się właśnie, że 15 grudnia 2021 ma wystartować nowa kolekcja
[link widoczny dla zalogowanych] model w skali 1:84 (poprzedni był w skali 1:90).



[link widoczny dla zalogowanych]

Dane modelu
długość: 1205 mm
szerokość: 474 mm
wysokość: 893 mm.

Mimo, że na stronie zobaczymy zdjęcia promocyjne z poprzednich edycji,



to mam nadzieję, że model będzie w wersji jaką pokazują inne zdjęcia czyli "czerwoną" z miedziowanym dnem



i zupełnie innym lustrem.



Przypomnę lustro poprzedniej edycji,



które w całości było metalowym odlewem.



Również na śródokręciu, zamiast trzech atrap łodzi, będzie bardziej dopracowana łódź typu "lancha".



Jak widać jest też inna artyleria (drewniane wózki i mosiężne lufy, również karonady) zastępująca te uproszczone odlewy pierwszej edycji.



Co prawda na zdjęciu widać działa na wszystkich pokładach



to jednak wątpię, że tak będzie, gdyż jest to dość trudne do wykonania dla amatora modelarstwa, ponadto w innych kolekcjach upraszczano to atrapami dział (obecnie w kolekcji Soleil Royal).

Na stronie sporo zachęt Wink m.in. figurki marynarzy (przy opłaceniu kartą VISA, MIR czy MasterCard),



elementy do oświetlenia, mata, podstawka i inne ([link widoczny dla zalogowanych]).



Być może na jednej burcie będą żagle wytykowe.




Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Sob 23:43, 30 Paź 2021, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Sob 22:23, 21 Sie 2021    Temat postu:

Jak wiadomo z naszego forum pierwsza edycja kolekcji SANTISIMA TRINIDAD ukazała się u nas w 2007 r. (25 sierpnia) i była produkcji hiszpańskiej fabryki OcCre. Model był w "dziwnej" skali 1:90, a to chyba tylko po to, aby mieścił się w długości ok. metra.
Przypomnę jego dane
DŁUGOŚĆ: 1060 mm
SZEROKOŚĆ: 415 mm
WYSOKOŚĆ: 810 mm
Był modelem wielce uproszczonym, zupełnie nie przypominającym wizerunków z obrazów, modeli muzealnych (m.in. Mullana) czy choćby mało wiarygodnych (ale jakże pomocnych) planów.



współczesny wizerunek ST

-> Santisima Trinidad / Historia
http://www.shipman.fora.pl/santisima-trinidad-historia,99/santisima-trinidad-i-jego-historia,105.html
[link widoczny dla zalogowanych]


Wielu modelarzy waloryzowało ten model wprowadzając wszelkie poprawki, włącznie z "czerwienią" na burtach czy miedziowaniem (również zachęcaliśmy na forum).

Słowo o nowej kolekcji. Zeszyt pierwszy merytorycznie jest taki sam jak był u nas (niewielkie różnice w wielkości zdjęć), model w nowej kolekcji będzie ok. 20 cm dłuższy (1205 mm), nieco szerszy, wyższy i jest produkcji ArtesaniaLatina, która to firma wprowadza wiele zmian m.in. w owrężeniu


elementy pierwszego zeszytu


i większej dbałości o detale (znamy również z innych kolekcji). Nowy model (widać na prototypie w materiałach promocyjnych) uwzględnia "zapotrzebowanie" modelarzy na waloryzację Smile i będzie "czerwony" z miedziowaniem.



Wspominałem o innym lustrze modelu



jego pierwowzorem jest model przypisywany ST 140 działowy (z XVIII wieku) uważany za San Antonio lub prawdopodobnie San Carlos, zaprojektowany w Hawanie, lecz nigdy nie wybudowany (był również nazywany Real de Burbon) i mimo uproszczeń moim zdaniem jest lepsze od metalowej ozdoby pierwszej edycji.



Jeszcze słowo o"prezentach"



za szybkie zamówienie prenumeraty 6 ścisków modelarskich



dalej mata do cięcia (z trzecią przesyłką).



Kolekcja uwzględnia zapewne wprowadzenie oświetlenia (prezent dla prenumeratorów z 6 przesyłką).



Z 13 przesyłką kompas,



z 21 figurki i z 29 podstawka, ale to nie wszystko za dodatkową opłatą (premium 1) modelarz "dostanie" szalupę ST kapitana w skali 1:50



premium 2 - zestaw farbek akrylowych



premium kombo - model szalupy + zestaw farbek (bez komentarza).



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pon 23:23, 25 Paź 2021, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Nie 22:01, 24 Paź 2021    Temat postu:

Ponownie trafiłem na stronę nowej kolekcji ST i "znalazłem" grafik wydawania numerów do 26 stycznia 2022 r.

[link widoczny dla zalogowanych]

gdzie już można pobrać 7 instrukcji (obecnie 11) w pdf-ach.

Z ciekawostek na plus, po raz pierwszy jest właściwie profilowana poprzeczka kotwicy <hura> w konwencji admiralicji.
Producent zadbał też o karonadę (pewnie uwzględniając sugestie rzeszy modelarzy rewaloryzujących ten beznadziejny zestaw OcCre).
Na owrężenie mnóstwo detali - pewnie sprawią frajdę "składaczom".


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pon 0:20, 22 Lis 2021, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 0:04, 26 Paź 2021    Temat postu: Real Borbon

Jak pisałem: jego pierwowzorem jest model przypisywany ST 140 działowy (z XVIII wieku) uważany za San Antonio lub prawdopodobnie San Carlos, zaprojektowany w Hawanie, lecz nigdy nie wybudowany (był również nazywany Real de Burbon).



REAL BORBON
(ta nazwa modelu oficjalnie widnieje na stronie Armada Espanola
[link widoczny dla zalogowanych]
)

10 lat temu znalazłem taki opis na FOW

de Villars napisał:
...
Ten niezbudowany 140-działowiec to bardzo ciekawy temat. Czy są znane jakieś bliższe detale tego projektu, czy miał to być podobny "lipny" czteropokładowiec, na jaki przebudowano Santisima Trinidad?
Przy okazji - nie słyszałem o okręcie Real Carlos z 1766 r., był San Carlos z 1765 r. co do którego spotyka się też nazwę Real Carlos (np. na sailingwarships), ale ten był dwupokładowcem, przebudowanym na trójpokładowiec dopiero w 1801 r.:
[link widoczny dla zalogowanych]
...

i wtedy skierowałem do pana Krzysztofa pytanie dotyczące tego modelu.

Krzysztof Gerlach napisał:

    Model o numerze inwentarzowym 542 z Muzeum Marynarki w Madrycie powstał w 1819 r. Zbudował go w królewskim pałacu Pedro de Lima, nadworny bosman, na życzenie króla Ferdynanda VII właśnie wtedy, gdy rzeczywista marynarka hiszpańska na zawsze żegnała się z trójpokładowcami. Można sobie spekulować, jakie sentymenty targały monarchą. Model przedstawia naprawdę 114-działowiec, a ponieważ dość dobrze odpowiada wymiarami i ogólną budową prawdziwemu liniowcowi 112-działowemu Real Carlos z 1787, przypuszcza się, że pan bosman właśnie na planach tego okrętu się wzorował. Nie chodziło jednak o żaden okręt „ostatecznie nie zbudowany”, gdyż miała to być wyłącznie ozdoba, a nie studium projektowe. Model nie ma nic wspólnego z „pseudo-czteropokładową” konstrukcją Santísima Trinidad po przebudowie, gdyż ta monstrualna liczba armat powstała po prostu z dodania do rzeczywistych 114 dział jeszcze 26 malutkich moździerzy, używanych do strzelania siekańcami lub kartaczami z marsów i podobnych miejsc, czyli de facto formy działek relingowych. Gdyby stosować takie zabiegi erystyczne względem okrętów innych nacji, to francuski standardowy, 120-działowy trójpokładowiec z tego samego okresu mógłby być śmiało nazywany 134-działowcem. Na modelu nie ma ani zamkniętego śródokręcia między pokładem rufowym a dziobowym, ani żadnych dział umieszczonych w tym rejonie – to całkiem standardowa konstrukcja trójpokładowca z końca XVIII w. Król Ferdynand VII wyraził w 1834 życzenie, aby model nazywać Real Borbón. W katalogu z 1846 zapisano go pod nazwą San Fernando. W latach 1847-1919 katalogi nie przypisywały mu żadnej nazwy, dobrze sobie bowiem zdawano sprawę z ich fikcyjności. W katalogach wydawanych w latach 1933-1945 BŁĘDNIE identyfikowano go jako rzekomy model redukcyjny okrętu San Antonio, na podstawie ozdoby wieńczącej rufę. Od 1945 te nonsensy wielokrotnie wykazywano, a prawdziwa historia modelu została w pełni udokumentowana, ale do czego jest internet, jak nie do powielania fałszywych teorii w nieskończoność.

    Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach


I proszę, fałsz powtarzany 1000 razy stał się "prawdą" - powstał zestaw Santisima Trinidad "inspirowany" właśnie tym modelem. Nawet są podobne schody burtowe i żagle wytykowe po jednej stronie. Napisałem inspirowany gdyż widać jednak sporo różnic.



W galeri na Kodze (w mojej grupie) zamieściłem wszystkie zdjęcia z mojego archiwum dot. tego modelu:

[link widoczny dla zalogowanych]

jak zwykle do porównania lub przydatne w waloryzacji.










Chcąc waloryzować np. dekoracje lustra najpierw trzebaby było odtworzyć ornamentykę obramowania (jest niestety błędnie złożona z zachowanych elementów).



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Wto 0:46, 26 Paź 2021, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 21:12, 26 Paź 2021    Temat postu:

Chcąc waloryzować np. dekoracje lustra najpierw trzebaby było odtworzyć ornamentykę obramowania (jest niestety błędnie złożona z zachowanych elementów). Przede wszystkim elementy powinny być symetryczne - teraz są asymetryczne. Dalej, po lewej stronie są widoczne ślady kleju po detalu, który jest obecnie z prawej strony - ktoś to przykleił na "pałę" bo nie chciało mu się odtworzyć brakujących detali z prawej strony - moim zdaniem, ale mogę się mylić Wink



Na mój gust powinna wyglądać tak.



Odtworzyłem też brakujące detale w balustradach. Niestety nie potrafię "odczytać" co przedstawia medalion (dostrzegam kilka ... kwiatów ?).


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Wto 21:16, 26 Paź 2021, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 1:19, 18 Mar 2022    Temat postu: [Santisima Trinidad] Różnice w tej samej kolekcji

Na stronie domowej kolekcji pojawiły się "nowe" zdjęcia i powiem szczerze nieco mnie zaniepokoiły, gdyż różnią się od tych wcześniejszych - niestety na niekorzyść.

Łódź - chaloupe wyglądała dużo lepiej niż te występujące w kolekcjach



tymczasem nowe zdjęcie prezentuje znów te toporne schematyczne łodzie.



Następnie ożebrowanie galionu i figura galionowa - jak widać były białe i czytam wspiętego lwa,



a na nowym zdjęciu widzę skręcony drut i figurę bodajże archanioła Michała - ewidentnie wzorowany na modelu curro i jednym z planów.



Zwróćcie uwagę na poprzeczkę kotwicy - zamontowana "do góry nogami" - żenada.

Na zwieńczeniu galerii bocznej spoczywał lew -



teraz gdzieś się zapodział, zniknęły też okienka na burcie kajuty kapitana;



na kolejnym zdjęciu zniknęły żurawiki łodzi rufowej, ale chyba odnalazł się lew Wink nieco inny niż wcześniejszy Razz; inne też jest lustro i barierki balkonów.



Wcześniej nie było białych pasków - na nowych zdjęciach są. Również siatek na hamaki.



W prototypowym modelu klapy ambrazur były z drewna, w tym nowym są to te same metalowe odlewy (choć nieco modyfikowane) co były w kolekcji OcCre.
Mam wrażenie, że jest to drugi prototyp budowany na modelu OcCre, a wzorowany na modelu curro (muzeum w Badajez).

Już wiadomo, że figura galionowa nie będzie wspiętym lwem (jak na pierwszym prototypie) lecz postacią Archanioła (detale będą w numerach 47, 48 i 49).


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Nie 23:32, 17 Lip 2022, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Sob 23:59, 27 Sie 2022    Temat postu:

Zapomniałem o jeszcze jednej dość zasadniczej różnicy, mianowicie "pierwszy prototyp" ma poszycie denne "obite miedzią", natomiast drugi model ma białe malowanie (nawet nie ecru).



Już wiadomo, że figura galionowa nie będzie wspiętym lwem (jak na "pierwszym prototypie") lecz postacią [link widoczny dla zalogowanych] (detale będą w numerach 47, 48 i 49).



Skoro jest już pierwsze odstępstwo od modelu prototypowego to boję się o kolejne detale takie jak łodzie okrętowe i galeria rufowa :-/


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Sob 23:59, 27 Sie 2022    Temat postu: Zeszyty 63, 64 i 65 oklejanie nosa i steru

Przeglądnąłem instrukcje do numeru 66 (nie wiem czemu [link widoczny dla zalogowanych] są dopiero przy numerze 44) i znów wyłapałem kilka błędów, ale najpierw pozytyw, mianowicie w zeszycie 63 będzie imitacja elementów "nosa" (100L i 100R) - tego brakowało w poprzedniej edycji ST (jak i w pozostałych kolekcjach).



14 lat temu przy pierwszej edycji ST nie było to tak oczywiste, modelarze/składacze sami szukali rozwiązań zgodnych choćby z epoką, moje zmagania z tym tematem znajdziecie w mojej relacji i wydzielonych wątkach (dot. również kolekcji VICTORY):

» [Santisima] Stewa dziobowa, nos, kolano dziobowe
[link widoczny dla zalogowanych]
» [HMS Victory] Stewa i kolano dziobowe, kil, stewa rufowa
[link widoczny dla zalogowanych]


To pozytywne rozwiązanie, ale po wklejeniu do modelu w instrukcji (zeszyt 64) proponują niewłaściwie okleić stewę dziobową (poniżej środkowe zdjęcie).



W wersji "miedziowanej" nie ma to właściwie znaczenia, bo płytki to zakryją,



ale w wersji "drewnianej" powinna być tam łukowa belka stewy (patrz przykłady w odnośnikach).


lub tak


Kolejny błąd to oklejenie płetwy sterowej (zeszyt 65, powyżej zdjęcie zbiorcze - trzecie) - ten sam problem zafundowało wydawnictwo (za AL) w kolekcji VASA:

» [DeAgostini] Zeszyt 60 / Płetwa sterowa
[link widoczny dla zalogowanych]




W wersji miedziowanej (jak przy stewie) nie ma znaczenia,

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=42704&t=1[/img]

ale w wersji drewnianej ster powinien składać się z prostych pionowych belek




lub imitacji,



lub belek ząbkowanych, które nawiązują do "nosa" i wg mnie powinny być wypalone laserem na płetwie sterowej (jak na nosie).



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Nie 0:08, 28 Sie 2022, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Santisima Trinidad / Dyskusje Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin