Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

[Santisima Trinidad] Różnice w kolekcjach
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Santisima Trinidad / Dyskusje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 22:09, 01 Lut 2022    Temat postu: [Santisima Trinidad] Różnice w kolekcjach

RÓŻNICE W KOLEKCJACH

Zanim przejdę do porównań małe streszczenie tematu.
Pierwsza edycja kolekcji SANTISIMA TRINIDAD ukazała się u nas 25 sierpnia 2007 r. i była produkcji hiszpańskiej firmy OcCre. Model był w "dziwnej" skali 1:90 (a to chyba tylko po to, aby mieścił się w długości ok. metra). Popularna jest skala 1:84 (w tej skali był np. model w kolekcji HMS VICTORY).

Przypomnę jego dane
DŁUGOŚĆ: 1060 mm
SZEROKOŚĆ: 415 mm
WYSOKOŚĆ: 810 mm

Był modelem wielce uproszczonym, zupełnie nie przypominającym wizerunków z obrazów, modeli muzealnych (m.in. Mullana) czy choćby mało wiarygodnych (ale jakże pomocnych) planów.



-> Santisima Trinidad / Historia
http://www.shipman.fora.pl/santisima-trinidad-historia,99/santisima-trinidad-i-jego-historia,105.html
[link widoczny dla zalogowanych]


Zawartość pierwszego zeszytu:



pierwsza część dziobowa podłużnicy,
wręga nr 2,
element pokładu dziobowego,
listwy deskowania pokładu,
klej,
papier ścierny,
kotwica,
poprzeczka kotwicy.

Wręga nr 1 była w numerze 2.

Wielu modelarzy waloryzowało ten model wprowadzając wszelkie poprawki, włącznie z "czerwienią" na burtach czy miedziowaniem (również zachęcaliśmy na forum).

NOWA KOLEKCJA

Zeszyt pierwszy merytorycznie jest taki sam jak był u nas (niewielkie różnice w wielkości zdjęć), model w nowej kolekcji jest w skali 1:84, czyli będzie ok. 20 cm dłuższy, nieco szerszy, wyższy i jest z firmy ArtesaniaLatina, która to wprowadza wiele zmian m.in. w owrężeniu i w większej dbałości o detale (znamy również z innych kolekcji).

Dane modelu
DŁUGOŚĆ: 1205 mm
SZEROKOŚĆ: 474 mm
szerokość korpusu: 191 mm
szerokość korpusu z działami: 210 mm
WYSOKOŚĆ: 893 mm.

Nowy model (widać na prototypie w materiałach promocyjnych) uwzględnia "zapotrzebowanie" modelarzy na waloryzację Smile i będzie "czerwony" z miedziowaniem.



Zawartość pierwszego zeszytu:



A. Wręga nr 1
B. Dziobowe wypełnienia
C. Wręga nr 2
D. Poprzeczka kotwicy
E. Pierścień kotwicy
F. Kotwica
G. Pierwsza część podłużnicy

Do pobrania
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 22:20, 01 Lut 2022    Temat postu: Kotwice

KOTWICE

Jak można zauważyć w pierwszym numerze obu kolekcji były kotwice - w OcCre nawet dwie, ale to nie jedyna różnica. W pierwszej kolekcji kotwica i poprzeczka były już poczernionymi metalowymi odlewami. Poprzeczka z obejmami do pomalowania na brązowo.


kotwica OcCre

Kotwica OcCre (czarny mat)
długość - 52,5 mm (ok. 4 m 72 cm)
rozstaw łap - 37 mm (ok. 3 m 33 cm)
poprzeczka - 40 mm (ok. 3 m 60 cm)

Na mój gust kotwice są za małe, a z całą pewnością mają za krótkie poprzeczki w stosunku do długości trzonu (z dostępnych mi materiałów wynika, że poprzeczki były mniej więcej długości kotwicy lub nawet dłuższe).



Moje zmagania z waloryzacją znajdziecie w temacie
» Kotwice - Waloryzacja
[link widoczny dla zalogowanych]
» Kotwica francuska - Poprzeczka kotwicy
[link widoczny dla zalogowanych]


Streszczając - poprzeczki można wykonać z drewna (pamiętając o prawidłowym wyprofilowaniu), dodać gwoździowanie oraz obejmy - metalowe lub mniej prawidłowe z linki. Można też opleść pierścien.









NOWA KOLEKCJA

W nowej kolekcji jest znacznie lepiej - odlewem jest tylko trzon, a poprzeczka jest drewniana i chyba po raz pierwszy w kolekcjach poprawnie wyprofilowana Wink.





Kotwica Artesania Latina (srebrzysty metal)
długość - 74 mm (ok. 6 m 21 cm)
rozstaw łap - 48 mm (ok. 4 m)
poprzeczka ok. - 75 mm (ok. 6 m 30 cm)

Kotwica w tej kolekcji jest podobna i zgodna wymiarami do tej z kolekcji Victory, więc mogę je porównać


z prawej kotwica starej kolekcji ST, z lewej Victory, ale całkiem możliwe, że ta sama jest w nowej kolekcji ST

Jeszcze nie wiadomo jak będzie wykończona poprzeczka (gwoździowanie, obejmy) i czy będzie wymagała waloryzacji (mogę zasugerować do owinięcia pierścień kotwicy - taka zbędna, ale dekoracja Wink ).

Z dostępnych relacji dwa przykłady wkładu własnego


metalowe obejmy


oklejenie "sklejkowej" poprzeczki fornirem mahoniowym

Polecam również temat:
» Kotwice
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 23:00, 01 Lut 2022    Temat postu: Owrężenie / Poszycie i ambrazury

OWRĘŻENIE

Jak widać na zdjęciach w poprzednich postach obie kolekcje różnią się owrężeniem. W starszej podłużnica jest masywniejsza, wręgi są "monolitem" ze sklejki ciętej waterjetem, konstrukcja usztywniana jest fałszywymi pokładami.





W nowej podłużnica nie jest tak masywna, wręgi również delikatniejsze składające się z trzech elementów.



Do usztywnienia konstrukcji kadłuba zastosowano szereg przyburtowych listew wzdłużnych i poprzecznych, bez fałszywych pokładów.


POSZYWANIE I AMBRAZURY

Zasadniczą różnicą jest (tak samo jak w ostatniej kolekcji SOLEIL ROYAL) poszywanie kadłuba - w starszej wersji OcCre powyżej lini wodnej poszywamy sklejką z wyciętymi już ambrazurami (jak w kolekcji Galeon)




poszycie ze sklejki

W tej wersji otwory ambrazur są płytkie i kilka koliduje z wręgami,



jeżeli robimy wg instrukcji, to się tym nie przejmujemy, gdyż otwory zostaną zaklejone "zaślepkami" w których umieszczaliśmy atrapy dział.

Modelarze stosowali różne rozwiązania np. wycinanie wrębów we wręgach na zaślepki z kolekcji, aby nie sztukować tam gdzie wypadały wręgi;



ja natomiast w moim modelu ST poszedłem dalej i robiłem pogłębione kasetony, ale wtedy trzeba będzie "wydłużyć" atrapy dział.
http://www.shipman.fora.pl/santisima-trinidad-relacja-z-budowy-karrex,25/santisima-trinidad-relacja-z-budowy-karrex,825.html#3577
[link widoczny dla zalogowanych]







W drugiej wersji będzie poszywanie listewkami i wycinanie ambrazur wg szablonu (jak w kolekcjach Victory, SotS, XII, Vasa, Soleil Royal)



- szczegółowiej opisałem w temacie:

» Poszycie burt / Ambrazury
http://www.shipman.fora.pl/le-soleil-royal-dyskusje,137/soleil-royal-poszycie-burt-ambrazury,251.html#1323
[link widoczny dla zalogowanych]


W nowej wersji te wnęki ambrazur będą głębokie, tak jak w wymienionych już kolekcjach



i w tej wersji będą dłuższe atrapy dział (pewnie mogłyby pasować do moich pogłębionych kasetonów).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 23:05, 01 Lut 2022    Temat postu: Wypełnienia dziobu i rufy

Artesania Latina w swoich zestawach do formowania dziobu stosuje dodatkowe ożebrowanie, tak jest i w tej kolekcji.





Nowum może być, że takie ożebrowanie zastosowano również na rufie.



OcCre jak pamiętam stosowało warstwowe naklejanie elementów ze sklejki, które należało doszlifować do właściwego kształtu - to samo robiono na rufie, co dawało takie "klockowe", pełne wypełnienie.







Trudno mi jednoznacznie stwierdzić, który "podkład" jest lepszy do dalszych prac poszywania, bo to zależy np. od tego czym poszywamy. Moim zdaniem jeżeli poszywamy listewkami o grubości 1,5 - 2 mm i więcej, to takie "kratownice" się sprawdzą, ale przy listewkach grubości forniru (do 1 mm) ja preferuję pełne wypełnienie - unikam "zapadania" się listewek przy klejeniu czy szlifowaniu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 17:02, 08 Lut 2022    Temat postu: Artyleria

ARTYLERIA

W internecie znajdziemy zdjęcie działa przypisanego do Santisima Trinidad.



W przypadku starszej kolekcji (tej z OcCre), to tytuł "artyleria" jest mocno na wyrost Wink. Lufy i lawety były metalowymi odlewami i miały niewiele wspólnego z przykładami z epoki.


pierwsza laweta i lufa w 20 zeszycie





Laweta do pomalowania na czerwono.





Uproszczone wiązanie liny hamującej.



W zestawach OcCre też były niestety metalowe odlewy, ale lufy dział choć również niewiele miały wspólnego z rzeczywistą artylerią, były już toczone.





Jak pamiętam waloryzujący modelarze wykazywali sporo determinacji aby otaklować lawety,





wykonać nowe z drewna lub poszerzyć "artylerię" np. o karonady - w tym celu przycinali lufy i robili drewniane łoża.







Atrapy dział.



Nowa kolekcja pod tym względem ma się lepiej. Działa są bardziej zgodne z epoką, do tego już w drugim zeszycie dodali karonady.





Lawety są z drewna.





Jak widać w fototrawionych dodatkach znajdziemy m.in. okucia, wzmocnienia kół.





To wiem do 28 zeszytu, będę uaktualniał. Z całą pewnością atrapy dział będą dłuższe niż w starej kolekcji czy zestawie OcCre.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 17:06, 08 Lut 2022    Temat postu: Łodzie okrętowe

ŁODZIE OKRĘTOWE

Łodzie okrętowe - w kolekcjach często nazywane szalupami (w kolekcji ST były dwie) do najlepszych nie należały.



Tak jak we wszystkich dotychczasowych kolekcjach były formami schematycznymi, wielce uproszczonymi - mającymi niewiele wspólnego z historycznymi przekazami, bazującymi na topornym owrężeniu, schematycznym poszyciu i detalach.






Na modelu prezentowały się raczej skromnie.



mimo różnych prób polepszania.





Modelarze o większym doświadczeniu czy szerszej wiedzy, bardziej waloryzowali łodzie wzorując się na dostępnych w internecie przykładach (dodając delikatniejsze ożebrowanie, kołowrót czy żurawik w przypadku szalupy - lancha).



Lub dodawali jeszcze jedną łódź z otaklowaniem i ożaglowaniem jako dodatkowy model.







A nawet powiększali "flotę" do pięciu - dwie na śródokręciu, trzy na żurawikach rufowych.



Również do sześciu - trzy na śródokręciu i trzy na rufie.





To, że mogło być więcej niż dwie czy trzy łodzie znajdziemy na obrazie Rescate del navío de línea Santisima Trinidad por el navío Pelayo en el combate del cabo de San Vicente en 1797[/i] mal.: Antonio de Brugada Vila 1804-1863
/na pierwszym planie Pelayo, przybywa z odsieczą Santisimie Trinidad/



Więcej na temat zebrałem w wątku:
» Szalupy na Santisima Trinidad
http://www.shipman.fora.pl/santisima-trinidad-dyskusje,93/szalupy-na-santisima-trinidad,323.html
[link widoczny dla zalogowanych]


W nowej kolekcji na razie nie wiadomo ile będzie łodzi i jakich - w materiałach promocyjnych widać na śródokręciu bardziej dopracowaną łódź typu "lancha".



I łódź na żurawikach na rufie.





Wrócę do tematu, jak już dojdziemy do tego etapu.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Wto 19:51, 08 Lut 2022, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 1:39, 11 Lut 2022    Temat postu: LUSTRO / GALERIA RUFOWA

LUSTRO / GALERIA RUFOWA

Kolejną dość zasadniczą różnicą jest galeria rufowa czyli lustro.

Materiały na temat lustra zebrałem w wątkach
» Galeria rufowa ST
http://www.shipman.fora.pl/santisima-trinidad-dyskusje,93/galeria-rufowa-st,931.html#4667
[link widoczny dla zalogowanych]

» Lustro ST / Jaką dekorację wybrać?
http://www.shipman.fora.pl/santisima-trinidad-dyskusje,93/lustro-santisima-trinidad-jaka-dekoracje-wybrac,903.html
[link widoczny dla zalogowanych]


Jak widać funkcjonowały (zapewne błędnie o czym wielokrotnie pisał p. Krzysztof Gerlach) dwa wizerunki SANTISIMA TRINIDAD



i nawet modelarze pokusili się o modele wzorowane na tych wizerunkach.



Powstały również plany opublikowane w 22 numerze ASTILLERO,



który rozkminiałem w temacie:
» [Santisima] Artykuł w ASTILLERO nr22
http://www.shipman.fora.pl/santisima-trinidad-dyskusje,93/artykul-w-astillero-nr22,741.html
[link widoczny dla zalogowanych]


Natomiast w kolekcji poprzedniej edycji DeA/OcCre - trudno wskazać pierwowzór, moim zdaniem twórczość radosna producenta.



Główna dekoracja była odlana z metalu, jak również tralki balkonów.





natomiast okna były z blaszki fototrawionej.



I powiem szczerze kiepsko spasowane z odlewami.

We wcześniejszym zestawie OcCre



dekoracja w całości była metalowym odlewem.



W nowej kolekcji Artesania Latina lustro wzorowane jest na modelu [link widoczny dla zalogowanych], z niewielkimi jednak zmianami jak np. różnica w ilości okien 11/9, tralki zamiast ozdobnych barierek, bardziej swobodny ornament czy w końcu "oko opatrzności" w głównym kartuszu.





Jakiego materiału użył producent na okna, balkony czy ozdoby, to się dopiero dowiemy (za jakiś czas).


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pią 1:46, 11 Lut 2022, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 0:39, 18 Lut 2022    Temat postu:

Pobrałem właśnie 34 numer (na stronie z grafikiem było do 24, obecnie zredukowane do 17 ???) i już widzę kolejne różnice.

POKŁADY

W kolekcji OcCre mieliśmy fałszywe pokłady ze sklejki, które były oklejane za szerokimi do skali "fornirowymi" listwami (0,5 x 5 mm).
W mojej relacji pokazywałem odklejanie tych 5 mm listew



i zamianę na fornir szer. 3 mm.

[link widoczny dla zalogowanych]





W nowej kolekcji pokłady z listew 1 x 4 mm układamy bezpośrednio na pokładnikach - tak samo jak było w kolekcji HMS VICTORY.


z relacji śp. kol. Andrzeja

WNĘKA STERÓWKI

Niestety w pierwszej kolekcji tej wnęki nie było i chyba w nowej też nie będzie, a była we wspomnianej kolekcji VICTORY

[link widoczny dla zalogowanych]


z relacji śp. kol. Andrzeja

Ja wykonałem tę wnękę (nawet z kołem sterowym)

[link widoczny dla zalogowanych]



i po dewastacji pokładu rufówki, wkleiłem do mojej ST.



OŚWIETLENIE

W instrukcji zeszytu 30 zaczynają kłaść instalację oświetleniową.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Santisima Trinidad / Dyskusje Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin