Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Santisima Trinidad / RELACJA Z BUDOWY / Karrex
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... , 23, 24, 25  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Santisima Trinidad / Relacja z budowy / Karrex
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 22:52, 24 Lut 2022    Temat postu: 2011-05-15 [Santisima Trinidad] Kotwice cd.

2011-05-15

Kontynuacja

Po utwardzeniu połówek kotwic, przystąpiłem do zrobienia form i odlewów gotowych kotwic, czyli po zrobieniu formy i zalaniu Distalem położyłem na to pierwszą połówkę (trochę Distalu wypłynęło i to usunąłem szpatułką).
Kolejna forma i kolejne odlewy.



Do ostatnich dwóch kotwic pokusiłem się do zrobienia wzmocnienia z drutu z jednego kawałka (trzon z łapami). Drut rozklepałem, aby w przekroju uzyskać mniej więcej kwadrat i uformowałem do kształtu.
Zamiast lutowania skleiłem CA, dodatkowo dałem opaski z nitki i wywierciłem otwór (ø = 0.9 mm) na pierścień. Dokleiłem dystanse z forniru.



Tak jak w poprzednich formach zrobiłem ostre zakończenie pazurów łap.





W odlewach ponownie wywierciłem otwory ø = 0.9 mm na pierścień.





cdn.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 23:00, 24 Lut 2022    Temat postu: 2011-05-16 [Santisima Trinidad] Belka kotwicy

2011-05-16

kontynuacja

Belka kotwicy

Cytat:
...
Po porównaniu kotwic Victory i Santisimy zrodził się dylemat, czy aby sztok kotwicy Santisimy nie jest za krótki
(sprawdziłem proporcje długości trzonu do długości belki w dostępnej mi literaturze).
[...]
Belka kotwicy Santisima Trinidad (w oparciu o kilka planów) przy długości trzonu 52 mm, powinna mieć kolejno 56 mm (proporcje Victory), dalej 54 mm, 52 mm i 49,5 mm
...

Być może Hiszpanie mieli mniejsze belki Wink i mniejsze kotwice, ale postanowiłem zrobić belki dłuższe od tych z zestawu.
Robię poprzeczki o długości trzonu czyli 52 mm (proporcje z [link widoczny dla zalogowanych]).
Wykonałem je z orzecha amerykańskiego.



Po sklejeniu połówek, wykonałem zwężenie na końcach poprzeczki (analogicznie jak w [link widoczny dla zalogowanych]).





Do wiercenia otworów również wykonałem szablon:



wg którego natrasowałem, nawierciłem i zagwoździowałem wszystkie belki.
Wiertłem ø = 0,5 mm nawierciłem otwory i drutem miedzianym zrobiłem gwoździowanie (końce drutu delikatnie rozklepałem).



następnie zabejcowałem i zrobiłem owijki





Aby nadać wyglądu "używalności", belkę będzie można lekko "liznąć" wysłużonym papierem lub gąbką (kostką) ścierną (320 - 400).

cdn.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 23:06, 24 Lut 2022    Temat postu: 2011-05-17 [Santisima Trinidad] Kotwice - malowanie

2011-05-17

kontynuacja

Gotowe odlewy oszlifowałem iglakami z nadlewek i pomalowałem czarną matową farbą akrylową.







Pisałem, że zmieniłem kształt pazura (we francuskich kotwicach wyglądało to nieco inaczej).


pazur z zestawu


pazur w moich odlewach

Wszystkie elementy kotwic.


Na zdjęciach widać lekkie wklęsłości (jak nie zapomnę, to będę musiał to podszlifować).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pon 23:29, 21 Mar 2022    Temat postu: 2011-05-18 Kotwice Santisima Trinidad

2011-05-18

kontynuacja

Dopasowałem poprzeczki do głowic trzonów i to koniec na razie prac nad kotwicami.







Jeszcze fotka grupowa Wink





Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pon 23:39, 21 Mar 2022    Temat postu: 2011-10-26 [Santisima Trinidad] Nowe kratownice

2011-10-26

GRETINGI

Jak wiadomo deskowanie pokładów i gretingi są w modelach z kolekcji DeA (Santisima Trinidad, HMS Victory) przeskalowane.
Zanim przejdę do kolejnych prac wziąłem się za wymianę gretingów na pokładzie dziobowym.
Gretingi 2X2 mm kupiłem już jakiś czas temu.





Na pierwszy ogień poszły gretingi pokładu dziobowego.


góra zdjęcia - 2 zdemontowane kratownice, dół - sklejone 3 nowe

Kratownice z obramowaniem.



Na sucho na pokładzie.





To nie koniec zmian, które zamierzam wykonać Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pon 23:52, 21 Mar 2022    Temat postu: 2011-10-29 Czwarta rocznica

2011-10-29

W trakcie usuwania resztek pokładnika (przy wpasowywaniu sterówki) dokonałem odkrycia Shocked
- to już cztery lata minęły odkąd zmagam się z modelem Santisima Trinidad.



Jak widać na nibypokład rufowy użyłem forniru bukowego (tzn. balsy 2 mm, oklejonej z dwóch stron fornirem bukowym).

Nie obiecuję, że podgonię z robotą, bo najbliższe prace jakie planuję, to będzie cofnięcie o całe lata świetlne Laughing, ale nie uprzedzam wypadków Wink

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Nie 1:43, 04 Gru 2022    Temat postu: 2011-11-01 Pokłady - wymiana

2011-11-01

W wątku [link widoczny dla zalogowanych], już jakiś czas temu
2008-03-22 RomekS napisał:
...
Tak patrzę na deskowanie i myślę, że listwy 5 mm są za szerokie.
W moim przekroju mają 3 mm i jest ich ok. 40 na szerokości pokładu.
Wychodziło by 45 cm szerokości
u mnie 27 cm co było chyba bardziej realne.
...


Pokłady - wymiana deskowania

Przyszła wreszcie pora na wymianę deskowania pokładu.
Deski pokładów proponowane w kolekcjach DeA (dotyczy to również kolekcji HMS Victory) są za szerokie (przynajmniej dwukrotnie).
Odwołam się do kolekcji HMS Victory bo można porównać z okrętem w Portsmouth.
Na modelu (na wysokości "sterówki") mamy 21 desek (tyleż jest też w modelu ST), na Victory (w tym samym miejscu) jest ok. 42 desek.

Decyzję o wymianie pokładów podjąłem przeszło rok temu, ale do tej pory jakoś się nie składało Wink
Prace rozpocząłem pod koniec września t.r. od usunięcia z pokładu kołkownicy, kratownic i wszystkich zbloczy.
Następnie wziąłem się za usuwanie listew pokładu, metodą, którą już wcześniej z udanym skutkiem stosowałem i opisywałem w relacji.
Żeby nie odbarwić forniru, do zmiękczenia kleju użyłem bezbarwnego spirytusu skażonego.
Pokład miałem zabezpieczony Caponem, więc najpierw po nawilżeniu Denaturalem, przykryciu folią, żeby za szybko nie odparowywał i odczekaniu kilkunastu minut, cykliną usunąłem lakier (żeby spirytus łatwiej przesiąkł fornir i doszedł do kleju w trakcie nasączania). Proces nasączania powtarzałem kilkakrotnie, aż do zmiękczenia kleju i gdy listwy zaczęły odchodzić.

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=7545&mode=view[/img] [img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=7544&mode=view[/img]
[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=7543&mode=view[/img] [img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=7542&mode=view[/img]

Po odklejeniu listew, cykliną usunąłem resztki kleju z nibypokładu i listewek (planuję użyć ich powtórnie, tylko o połowę węższych).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Nie 1:44, 04 Gru 2022    Temat postu: Wymiana listew czwartego pokładu

2011-11-05

Postanowiłem przetestować jeszcze jedną metodę wymiany listew (mniej inwazyjną),
mianowicie usunąć 2,5 mm pomiędzy obecnym deskowaniem pokładów.
Jak na rysunku.

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=7627&mode=view[/img]

Do zrealizowania tego pomysłu potrzebowałem narzędzi, które wykonałem z odpadów (z okuć do okien).
Mam dłutko 3 mm, dwa nowe mają 1,5 mm i 2,5 mm.

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=7626&mode=view[/img] [img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=7625&mode=view[/img]

Test przeprowadziłem na górnym pokładzie działowym w "ekstremalnych warunkach", tzn bardzo utrudnione dojście do listew.
Nożykiem naciąłem listwy wg planu, nasycanie Denaturalem i usuwanie dłutkiem (sprawdziło się to 1,5 mm).

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=7630&mode=view[/img]

W trakcie prac usuwałem "przeszkadzajki pokładowe" (zrębnice, kratownicę, opętnik).
Wkleiłem nowe, węższe listwy, żeby zobaczyć czy to ma sens.

[img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=7629&mode=view[/img] [img]http://www.koga.net.pl/phpbb3/bridge/file.php?id=7628&mode=view[/img]

Metoda wykonalna ale... niestety przy wycinaniu dłutkiem można uszkodzić listwę, która ma pozostać.
Trudno utrzymać właściwe szerokości, ponadto nie mam dojścia z nożem pod pokład, gdzie jest wnęka, a tam też postanowiłem wymienić deskowanie, więc kicha :-/


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Santisima Trinidad / Relacja z budowy / Karrex Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... , 23, 24, 25  Następny
Strona 24 z 25

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin