Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Santisima Trinidad / RELACJA Z BUDOWY / Karrex
Idź do strony 1, 2, 3 ... 23, 24, 25  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Santisima Trinidad / Relacja z budowy / Karrex
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Śro 1:25, 16 Gru 2020    Temat postu: Santisima Trinidad / RELACJA Z BUDOWY / Karrex



2008-10-28

Dane modelu:
skala 1:90
dł. całkowita - 1060 mm;
wysokość - 810 mm;
szerokość - 415 mm;
uzbrojenie - 140 dział.




Przystępując do budowy „Santisimy Trinidad”, zrezygnowałem z elementów z kolekcji. Co prawda zakupiłem dziewięć zeszytów Shocked (mniej niż Galeonu, ale i tak za dużo Razz )

Nr 1, 2 - tradycyjnie;
71, 72, 73 - dla ramek i klap ambrazur, lawety i lufy na wzór (zbyteczne - klapy można wykonać samemu);
78, 79 - ramki i klapy, atrapy luf na wzór (zbyteczne);
92 - figura galionowa (posłużyła za wzór odlewu);
101 - ramki i klapy, jufersy 5 mm, łańcuszek i drut mosiężny (zbyteczne).

Krótki, wprowadzający opis budowy.

Stępkę i wręgi wykonałem oklejając balsę (3mm) po obu stronach fornirem (stępkę bukowym, wręgi meranti, - trochę mi tego zostało z budowy "San Juana Bautisty"). I taka uwaga - słoje forniru pod kątem 90° względem słoi balsy (jak sklejka) i używać tego samego gatunku forniru na oklejenie elementu i tego samego kleju. Zmiana kleju (lub forniru) może spowodować wygięcie elementu wręgi czy stępki.

Elementy stępki i wręgi zacząłem kleić po przygotowaniu wszystkich elementów ożebrowania i pokładów, a nie na raty (jak w kolekcji).
Najpierw skleiłem ze sobą pierwsze dwa elementy stępki, po wyschnięciu dokleiłem trzeci (rufowy). Elementy kleiłem na płasko na kawałku płyty paździerzowej (z półki). Klejone detale "przyłapywałem" ściskami stolarskimi. W następnej kolejności nakleiłem wzmocnienia na łączeniach stępki. Jak już podłużnica była całkowicie wyschnięta przystąpiłem do wklejania wręg, zaczynając od dziobowych i tak kolejno, aż do rufowych, pilnując kąta 90° do stępki (podłużnicy).

Następna różnica to dolny pokład. Wykonałem go z dwóch elementów (zamiast 4 z zestawu), przez całą długość kadłuba. Potem pokładniki i kolejny pokład zgodnie z instrukcją czyli 6 elementów.

Listwy deskowania pokładu wykonałem wg instrukcji tylko zamiast ołówka użyłem kredki akwarelowej – sepia (w ołówku nie podobał mi się siny odcień). Celowo nie zastosowałem pisaka, markera, aby imitacja uszczelnienia nie zdominowała pokładu.

Pierwszą listwę wkleiłem na łączeniu pokładów, na osi kadłuba. Po przyklejeniu, papierem ściernym wyrównałem pokład i ostrym ołówkiem zrobiłem imitacje miejsca wbicia gwoździ.



Nie planowałem robienia dokumentacji fotograficznej, więc nie posiadam fotek z pierwszych etapów budowy.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pią 0:03, 18 Gru 2020, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Śro 2:16, 16 Gru 2020    Temat postu: ST by Karrex / 2008 październik

2008 październik

Układanie pierwszej warstwy poszycia burt (niestety posiadam tylko niezbyt dobrej jakości fotki i zamieszczam je tylko z kronikarskiego obowiązku Wink )





Otwory po gwoździach zakołkowałem (kołki z wykałaczek). W zaślepieniach furt działowych przeprowadziłem modyfikację.
Tam gdzie nie kolidowało to z wręgami, zrobiłem głębsze wnęki (o 3 mm pogłębione, co dało ok. 6 mm do powierzchni burty - ostatniej warstwy forniru).
Co prawda otwór działowy ma tylko 0,65 x 0,65 mm, ale oddalając ściankę, w której będzie osadzona atrapa działa, uznałem, że będzie jeszcze mniej widoczna.
Atrapy luf będę robił dłuższe (o to pogłębienie). Wnęki pomalowałem czarnym tuszem akrylowym.


"Tutorial" jak robiłem kasetony.






Schemat przekrojów: A zestawowy, B pogłębione kasetony.

W kilku miejscach wręga wychodzi w połowie otworu - tu proponuję, opierając się na relacjach kolegów modelarzy, zrobić wcięcia na kasetony.



"Skrzyneczki-kasetony" wklejałem do listew burtowych z otworami przed ich montażem (było łatwiej z klejeniem i dociskaniem). Trzeba to zrobić (klejenie) dobrze,
bo przy wierceniu otworów na atrapy lub przy wciskaniu atrap może się odkleić, a ponowne wklejenie będzie już mocno utrudnione.
Proponuję jeszcze wzmocnić klejem na zewnątrz elementu.


nie posiadam fotek z tego etapu, więc posiłkuję się relacją z forum [link widoczny dla zalogowanych]

Wypełnienie na dziobie i rufie wykonałem z wawy (samby) - bardzo lekkie, miękkie i łatwe w obróbce drewno.






Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Pią 0:05, 18 Gru 2020, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 0:09, 18 Gru 2020    Temat postu: 2009-02-07 / Mahonie - początek

2009-02-07

Mahonie - początek

Połowiczny sukces <hura>
Udało mi się położyć pierwszą warstwę poszycia, jednak ugrzązłem na drugiej
(zacząłem mahoń i niestety musiałem przerwać Crying or Very sad ) - a miałem ambitny plan, aby dogonić 61 numer kolekcji Evil or Very Mad ).




Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 0:10, 18 Gru 2020    Temat postu: 2009-02-24

2009-02-24

Zanim przystąpię do relacji z budowy, zamieszczam fotki z ostatniego etapu:




Mój ostatni etap budowy ST - przyklejanie odbojnic z wenge
(atut: prawie czarny kolor, wada: niestety trudny w wyginaniu).
Mając do dyspozycji obłóg powyżej 1 m długości, starałem się wykonać odbojnice
przez całą długość kadłuba, aby było jak najmniej łączeń.

[link widoczny dla zalogowanych]

Wenge bardziej wykorzystałem przy przebudowie [link widoczny dla zalogowanych].
Jest do obejrzenia w odrębnej relacji.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 0:14, 18 Gru 2020    Temat postu: 2009-02-26 / Roundhouse

2009-02-26

Roundhouse

Wykonałem latryny (ubikacje) oficerskie, oklejając fornirem sapeli i dodając "gzymsik".



Komputerowa wizualizacja jak zamierzam wykończyć ten detal:



Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 0:16, 18 Gru 2020    Temat postu: 2009-02-27

2009-02-27

Zaprojektować łatwo, ale wykonać w drewnie mając obszar 5 groszówki...



Zdjęcia dały chociaż to, że dobrze widać co należy poprawić, bo nieuzbrojonym okiem (w tym wieku) to już się niewiele dojrzy Wink.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 0:20, 18 Gru 2020    Temat postu: 2009-03-23 / Roundhouse / Płetwa sterowa

2009-03-23

Usunąłem jasne pilastry i wkleiłem ciemne.
W pierwszej wersji zamierzałem złocić szlagmetalem (więc jasne nie miały znaczenia),
ale gdybym zmienił zdanie i chciał zostawić w drewnie, będzie jak znalazł Wink




skala stanowczo za mała na takie dekoracje Wink



Płetwa sterowa

Płetwę sterową wycinałem z merbau (czerwono-brązowe bardzo twarde drewno), następnie imitację bali wykonałem z forniru sapeli - również okleiłem tył. Całość zabezpieczona szelakiem.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Do wykonania płetwy użyłem merbau, ale można ją wykonać z każdego gatunku drewna (nawet kartonu) i okleić fornirem (takim jakim wykańczamy nasz model) z widocznych stron (boki i tył), a od strony zawiasów (styku ze stewą) można zabejcować lub również okleić (tylko dla pedantycznych Wink ).
Oklejanie zaczynamy od tyłu (wąskich boków, jeżeli oklejamy całość), a następnie boki płetwy. Po wyschnięciu krawędzie lekko załamujemy i zabezpieczamy lakierem lub werniksem.
Płetwa z widoku z tyłu powinna być zwężana (węższa na dole, szersza u góry) dotyczy to też stewy rufowej. Nie wiem czy jest to jakoś ściśle określone (trzeba poszukać w literaturze).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 0:24, 18 Gru 2020    Temat postu: 12 listopada 2008

12 listopada 2008

Dalszy ciąg kładzenia drugiej warstwy poszycia. Jasny fornir tzw. modyfikowany.




listwa odstająca na rufie - w trakcie dopasowywania wsadzona na sucho.







[link widoczny dla zalogowanych]

[EDIT 2012]
Deskowanie (pod koniec 2011 r.) odkleiłem i zastąpiłem o połowę węższymi listwami
[link widoczny dla zalogowanych]

Za późno doszedłem do planów i tej "wnęki" z kołem sterowym, ale zrekompensowałem sobie takim paskowanym fornirem Wink




[EDIT 2012]
Za późno to się zdecydowałem na robienie tej "wnęki" (koniec 2011 r.)
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Santisima Trinidad / Relacja z budowy / Karrex Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3 ... 23, 24, 25  Następny
Strona 1 z 25

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin