Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna www.shipman.fora.pl
MODELARSTWO SZKUTNICZE - kolekcje zeszytowe i inne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zeszyty 60, 61, 62 i 64 ŁODZIE OKRĘTOWE / WALORYZACJA
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Le Soleil Royal / Dyskusje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Nie 22:27, 03 Sty 2021    Temat postu: Montaż łodzi

Z łodziami w instrukcjach spotkamy się jeszcze 3 razy.

Montaż łodzi

Z zeszytem 74 budujemy platformę na łodzie i jak widać, OcCre proponuje inne rozwiązanie



niż to, co wiemy z tego wątku.
    ... Łodzie składowane były na pokładzie, na śródokręciu, jedna w drugiej, od największej do najmniejszej ... .






Na rozwiązanie z kolekcji poprosiłem o komentarz p. Krzysztofa Gerlacha.

    Teoretycznie mamy oczywiście trzy źródła wiedzy na ten temat. Dawne traktaty, modele i obrazy oraz pewien sposób kontroli w postaci propozycji najlepszych współczesnych znawców dawnych okrętów francuskich, jak Boudriot, Lemineur, Delacroix.
    Traktaty chyba ignorują ten temat.

    Najstarsze modele z epoki, które ja znam, nie przedstawiają w ogóle łodzi na francuskich okrętach. Najstarsze znane mi obrazy, pokazują je wyłącznie w położeniu centralnym, wzdłuż osi okrętu. Nawet jeśli leżały nie na górnym pokładzie, tylko na wspornikach lekkiego pokładu centralnego łączącego pokład dziobowy z rufowym, też ograniczały się do jego środka. Oczywiście w przypadku składowania większej liczby łodzi, jedna musiała wchodzić w drugą.

    Na okrętach francuskich szybko pojawiły się na śródokręciu przejścia przyburtowe, stale się poszerzające. Od tego momentu inne składowanie łodzi niż centralne (jedna w drugiej) stało się w ogóle niemożliwe. Francuzi niezwykle długo, często jeszcze w początkach XIX w., praktykowali trzymanie łodzi okrętowych jak najniżej (dla ich ochrony w bitwie), na górnym pokładzie (czyli tym niższym od pokładu dziobowego i rufowego - zaznaczam to, gdyż nomenklatura nie jest i nigdy nie była konsekwentna); aby dało się je wyjąć musiały odpowiadać tylko "dziurze" między przejściami przyburtowymi, czyli mowy nie było, aby układać je jedna obok drugiej. Nawet kiedy przeszli w końcu na brytyjską metodę składowania łodzi o piętro wyżej, nie rozkładali ich - jak robili często Brytyjczycy - na boki, bowiem uwielbiali mieć działa także na śródokręciu spardeku, zatem potrzebowali miejsca na ich obsługę. Stąd nawet w połowie XIX w. (na okrętach śrubowo-żaglowych!) ciągle kładli łodzie jedna w drugą.

    Zatem jedyny okres, kiedy konstrukcja zaproponowana na dwóch ostatnich modelach miałyby sens, to czasy podniesionych ponad pokład górny pokładów dziobowego i rufowego, nie połączonych jeszcze niczym, ale z artylerią na śródokręciu. Układ z dwóch ostatnich zdjęć jest dziwaczny, ponieważ podnosi łodzie wysoko ponad nadburcia, idealnie wystawiając na nieprzyjacielskie kule w zamian za... nic? Położenie obu prawie wprost na pokładzie, na bardzo niskich legarach, niczego by nie utrudniło, a zapewniło im osłonę. Gdyby odkryte śródokręcie miało działa, konstrukcja wysokich rostrów dla łodzi położonych obok siebie byłaby przynajmniej logiczna - inaczej nie dałoby się tych armat obsługiwać. Chociaż więc nie przypominam sobie żadnego przykładu z epoki, gdzie coś takiego by pokazano, rozwiązanie miałoby sens. Tak jak jest - nie widzę żadnego.

    Teraz kontrola poprzez rekonstrukcje wspomnianych autorów. Na wszystkich, które znam, jest wyłącznie jedna metoda, taka jak tu na rysunkach i na pierwszym zdjęciu, czyli łodzie jedna w drugiej. Była zawsze możliwa (nawet na śródokręciach najwyższych pokładów wyposażonych w działa) i zapewniała stosunkowo niską pozycję łodzi. Dawała szansę na składowanie na pokładzie także największej z nich, co dla końca XVII w. jest już wskazane.

    Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach


Mam nadzieję, że przekonaliśmy niezdecydowanych Wink


Drugi raz dopiero z zeszytem 128 - montaż łodzi w modelu.



Ostatnia odsłona z zeszytem 132 - wiązanie łodzi.



I to wszystko. Żadnego wyposażenia - kotwicy, bosaka, trapu czy choćby "metalowych" wioseł Wink znanych z kilku wcześniejszych kolekcji. O otaklowaniu (maszty, bomy, gafle, rozprza) nie wspomnę Wink



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Wto 23:47, 12 Sty 2021, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Nie 22:31, 03 Sty 2021    Temat postu: Wiosła

WIOSŁA

Jak już wiadomo wioseł, jak i innego wyposażenia łodzi w kolekcji nie będzie.
Kto zechce zrobi sobie sam.

Podzielę się moimi materiałami zebranymi na temat wioseł.

Wiosło – (wg Wiki) "...ręczny pędnik łodzi wykonany z drewna...
Wiosło składa się z następujących elementów:
pióro,
trzon,
mankiet
(skórzany lub blaszany, zabezpieczający przed ścieraniem przez dulkę trzonu wiosła),
wałek (przeciwwaga - równoważy ciężar trzonu z piórem),
rękojeść.



Szalupa (fr. chaloupe) 36 stopowa (ok. 11 m) w skali 1:70 ma długość 157 mm. Wymiary w poradniku są do tej łodzi, jeżeli zechcecie robić wiosła do mniejszych łodzi (grand canot i petit canot) wiosła trzeba odpowiednio skrócić.

Mamy dwie wskazówki co do proporcji długości wioseł do długości łodzi.
Jedną w zeszycie 65:
    Z uwagi na swoje wymiary dziewięciometrowa łódź, np. szalupa z ośmioma rzędami wioślarzy, wymagała wioseł o długości około pięciu metrów.

Drugą sam sformułuję Wink :
    proporcje długości wioseł do długości łodzi wziąć z planików w pierwszym poście.

Korzystając z pierwszej wskazówki, przy długości większej łodzi 122 mm, wiosła powinny mieć długość ok. 67 - 68 mm, a dla mniejszej (105 mm) ok. 58 mm. Jeżeli wyszło wam inaczej piszcie.

Jak zrobić wiosła

Jak robiłem wiosło "...jednopiórowe (szalupowe) – do wiosłowania w dulkach na szalupach. ..."

Materiałem są patyczki do szaszłyków (brzoza).
Patyczek, długości 90 mm podzieliłem na części składowe (jak wyżej) i w miejscu gdzie będzie pióro, zeszlifowałem ok. ¼ z obu stron – to na patyczki (dł.36 mm), z których zrobię pióro.
Skleiłem, obrobiłem do kształtu.









Trzon zeszlifowałem do ø= 1,8 mm, po nadaniu wałkowi (w przekroju) kształtu sześciokąta wyszła mi szer. 2 mm (trochę mało), więc postanowiłem dokleić paski forniru (końcowy wymiar 3 mm).











Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Wto 2:10, 05 Sty 2021, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karrex
Administrator



Dołączył: 27 Kwi 2019
Posty: 2374
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Nie 22:38, 03 Sty 2021    Temat postu:

kontynuacja

Zrobiłem wizualizację malowań:




Wg projektu 1 zacząłem bejcować wiosła (granicę między jasnym drewnem a bejcą trzeba polakierować - ja namalowałem złoty pasek).







Wałek może być nieco cieńszy Wink



Zobaczcie też jak wiosła robi Piotrek

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]




Jeżeli zechcecie robić pozostałe z listy elementy wyposażenia to znajdziecie je również w relacji Piotra

np. kotwiczka

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]




czy bosak (tylko wybierzcie ten poprawny Wink)

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]




Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karrex dnia Wto 2:19, 05 Sty 2021, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.shipman.fora.pl Strona Główna -> Le Soleil Royal / Dyskusje Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin